Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Historie protistologie, úvod, pojmy (morfologie, výživa?), aktuální pohled na živý svět a postavení protistních organismů 2. Eukaryogeneze - hlavní hypotézy vzniku eukaryotické buňky; vznik dalších eukaryotických struktur (jádro, bičík, peroxizomy, plastidy - úvod) 3. Bývalá Excavata (Discoba, Metomonada, Malawimonadida) 4. Amorphea I. - Amoebozoa 5. Amorphea II. - Obazoa (Apusomonada, Breviates, Opisthokonta - Holozoa) 6. Původ plastidů (primární, sekundární, terciální endosymbióza) 7. Archaeplastida (Glaucophyta, Rhodophyta, Chlorophyta sensu lato) 8. Cryptista (Katablepharida, Cryptophyta); Haptista (Centrohelida, Haptophyta) 9. Skupina TSAR I. - Alveolata I. (Chromerida, Dinoflagellata), Stramenopila 10. Skupina TSAR II. - Telonemia, Rhizaria, Alveolata II. (Ciliophora) 11. Skupina TSAR III. - Alveolata III. (Apicomplexa); skupina CRuMs (Diphylleida, Rigifilida, Mantamonas); Hemimastigophora 12. Ekologický význam protistních organismů, základní teorie globálního rozšíření protist (ubiquitní teorie rozšíření, teorie mírného endemismu) Obsah cvičení: 1. Excavata 2. Amoebozoa, Obazoa 3. Archaeplastida 4. Cryptista, Haptista 5. TSAR I. - heterotrofní zástupci 6. TSAR II. - autotrofní zástupci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáška má za cíl obeznámit studenty s biologií jednobuněčných eukaryotických organismů. Blíže seznámit se stavbou buňky zástupců významných skupin protist a s fylogenetickými vztahy v rámci i mezi jednotlivými vývojovými liniemi protist.
Student se naučí základy biologie, fyziologie a diverzity protistních organismů.
|
Předpoklady
|
Nahrazující kurz KZO/161 - Protistologie. Znalost základů buněčné biologie a diverzity organismů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Aktivní účast na 50% praktických cvičení. Splnění písemného testu minimálně na 50%.
|
Doporučená literatura
|
-
Adl, S.M., et al. (2019). Revisions to the classification, nomenclature, and diversity of eukaryotes. Journal of Eukaryotic Microbiology 66(1): 4-119..
-
Archibald, J.M., Simpson, A.G.B. & Slamovits, C.H. (eds.) 2017. Handbook of the protists. Springer, 1657 pp..
-
Burki, F. et al. (2020). The new tree of eukaryotes. Trends in ecology & evolution 35(1): 43-55..
-
Hausmann, K. & Hülsmann, N. 2003. Protozoologie. Academia, 347 pp..
-
Kalina, T. & Váňa, J. 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, 606 pp..
-
Lee, R.R. 2018. Phycology. Cambridge University Press, 535 pp..
-
Ohtsuka, S., Suzaki, T., Horiguchi, T., Suzuki, N. & Not, F. (eds.) 2015. Marine protists: diversity and dynamics. Springer, 648 pp..
|