Předmět: Úvod do polární ekologie

» Seznam fakult » FPR » KBO
Název předmětu Úvod do polární ekologie
Kód předmětu KBO/325
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Elster Josef, prof. Ing. CSc.
  • Vaněk Jan, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: 1) Obsah kurzu. Organizační záležitosti. Historie výzkumu polárních oblastí. Doporučená literatura. 2) Vznik a vývoj polárních oblastí. 3) Střídání glaciálních a interglaciálních období. 4) Srovnání arktické a antarktické oblasti. 5) Klima polárních oblastí. 6) Ekologie moří a oceánů polárních oblastí. 7) Půdy a sladkovodní ekosystémy. 8) Kryptogamy a jejich adaptace na prostředí polárních ekosystémů. 9) Rostliny a jejich adaptace na prostředí polárních oblastí. 10) Živočichové polárních oblastí a jejich adaptace na prostředí polárních oblastí. 11) Zranitelnost polární přírody a právní ochrana. 12) Organizace vědeckého výzkumu polárních oblastí a původní obyvatele Arktidy. Obsah cvičení: Třídenní terénní exkurze do Krkonošského národního parku pod vedením erudovaných pracovníků RNDr. Mileny Kociánové a RNDr. Jana Vaňka. V průběhu exkurze se studenti seznámí s arkto-alpínskou tundrou Krkonoš s jejich geomorfologickými zvláštnostmi spojenými s procesy kryoturbace a s glaciálními relikty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Úvod do kurzu ekologie polárních oblastí přináší základní přehled o ekologickém fungovaní, biologické/environmentální diverzitě a adaptacích organismů na prostředí polárních ekosystémů. Seznamuje se všemi základními vědeckými obory, které se uplatňují při ekologickém výzkumu polárních oblastí. Z exkurze do Krkonoš studenti zpracovávají terénní zprávu. Na konci semestru studenti píší zkušební test, představí terénní zprávu z exkurze do Krkonoš a na základě výsledku písemného testu, na základě hodnocení představení vědecké práce a na základě zprávy z exkurze je student připuštěn k ústní zkoušce.
Do kurzu se hlásí studenti bakalářského a magisterského studia, kteří jsou seznámeni se základními principy biologie a ekologie. Absolventi kurzu Úvod do polární ekologie získají širší ekologické vědomosti, které mohou využít v dalším studiu ekologických a biologických disciplín. Současně kurz vytvoří vědomostní podmínky pro následující studium polární ekologie na naší fakultě i v zahraničí.
Předpoklady
Předpoklady k absolvování kurzu je zájem o přírodu a ekologické vazby, které v přírodě fungují. Současně zájemni musí mít zájem poznávat širší globální souvislosti, jak ekologické, tak historicko-politické. Současné globální změny jsou výstrahou pro současnou civilizaci a polární ekologie se všemi zákonitostmi je velmi dobrým objektem k pochopení a ohodnocení těchto změn.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student musí absolvovat 12 dvouhodinových přednášek (povolená omluvená neúčast na dvou přednáškách), v průběhu semestru si každý student vybere jeden z nabízených vědeckých článků a představí výsledky článku na semináři. Součástí kurzu je dvoudenní exkurze do Krkonoš. V Krkonoším za pomoci pracovníků Správy národního parku budou studenti seznámeni z glaciálními relikty, které se nacházejí na území Krkonoš. V průběhu semestru vystoupí studenti s prezentací na aktuální téma (připraví prezentaci na základě aktuálního separátu - zápočet) a na konci semestru složí písemnou zkoušku.
Doporučená literatura
  • Aleksandrova VD (1988) The Arctic and Antarctic: their division into geobotanical areas. Cambridge University Press, Cambridge..
  • Avila-Jimenez ML et al. (2010) Overwintering of terrestrial Arctic arthropods: the fauna of Svalbard now and in the future. Polar Research 29: 127-137..
  • Beyer L. and Boelter M. (eds.) (2002) GeoEcology of Terrestrial Oases Ecological Studies, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg..
  • Callaghan TV et al. (2005) Arctic Tundra and Polar Desert Ecosystems 243 - 353. Arctic Climate Impact Assessment. Cambridge University Press pp. 1039..
  • Campbell B, Claridge GGC (1987) Antarctica: soils, weathering processes and environment. Cambridge..
  • Captus University Press. Toronto. 268 pp..
  • Elverland E. (2008) The Arctic System. Norvegian Polar Institute, 203 pp..
  • Evans DJA and Benn DI (2004) A Practical Guide to the Study of Glacial Sediments. 266 p.,.
  • Fogg GE (1998) The biology of polar habitats. Oxford University Press, Oxford.
  • Friedmann EI (ed.) (1993) Antarctic microbiology. Wiley-Liss, NewYork.
  • Fuller B, Lane N. and Benson EE (eds.) (2004) Life In The Frozen State. Taylor and Francis, London, pp. 111- 149..
  • Chapin, S.F. Jefferies, R.L. Raynolds J. Shaver, G.R and Svoboda J. (1992) Climatic Change and Arctic Ecosystem Response. The role of Ecophysiology. Academic Press 469 pp..
  • Last WM et al. (2001) Tracking Environmental Change Using Lake Sediments. Volume 3: Terrestrial, Algal, and Siliceous Indicators..
  • Last WM. Et al. (2001) Tracking Environmental Change Using Lake Sediments. Volume 4: Zoological Indicators..
  • Pielou EC (1994) Naturalists guide to the Arctic. The University of Chicago Press (Google books).
  • Singh P. (2001) Snow and Glacier Hydrology, Springer, 756 s..
  • Svoboda, J. and Freedman, B. (1994) Ecology of a polar oasis, Alexandra Fiord..
  • Tedrow JCF (1977) Soils of the polar landscapes. Rutgers University Press, New.
  • Vincent WF, Laybourn-Parry J. (eds.) (2008) Polar Lakes and Rivers: Limnology of Arctic and Antarctic Aquatic Ecosystems. Oxford University Press..
  • Vincent WF (1988) Microbial ecosystem of Antarctica. Cambridge University Press,.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr