Vyučující
|
-
Prach Karel, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1) Úvod terminologie, historie a cíle oboru; otázka cílového stavu (target ecosystems and communities), odlišnosti v různých částech světa. 2) Hlavní ekologické principy jako základ obnovy ekosystémů teorie sukcese, metapopulace a species pool concept, vztahy produktivity a diversity, expanzívní a invazní chování druhů a možnosti jejich omezování, interakce mezi organismy (herbivorie, mykorrhiza apod.) a jejich význam v ekologii obnovy. 3) Meodika plánování projektů obnovy základní principy, definice cílů; poznámky k technickému provádění projektů úskalí, limitace, očekávání; monitoring a zpětná vazba. 4) Příklady obnovy v jednotlivých typech prostředí a jejich specifika, konkrétní příklady. Vodní a mokřadní ekosystémy. 5) Luční ekosystémy. 6) Lesní ekosystémy. 7) Rekultivace silně narušených a zničených území. 8) Využití spontánní a řízené sukcese při obnově ekosystémů I obecné principy, omezení a doporučení. 9) Využití spontánní a řízené sukcese při obnově ekosystémů II konkrétní příklady. 10) Diskusní seminář na téma možností ekologie obnovy v České republice. 11) a 12) Referáty studentů - vlastní návrhy konkrétních projektů obnovy, jejich oponentura a diskuse Obsah cvičení: Celodenní exkurse obnova vegetace v granulitovém a vápencovém lomu; obnova druhově bohatých, xerotermních trávníků v NPR Vyšenské kopce. Studijní opory: Power-pointové prezentace přednášejícího (dostupné na fakultním webu) a příslušná literatura (vizte seznam literatury).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální příprava ke zkoušce, Exkurze
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s hlavními cíli a metodami obnovy narušených ekosystémů s využitím teoretických poznatků ekologie a se současným stavem oboru ve světě i v CZ.
Studenti získají dobrý přehled o stavu oboru včetně praktických ukázek v terénu.
|
Předpoklady
|
Kurz nemá žádné prerekvizity. Předpokladem jsou základní znalosti z botaniky, zoologie a ekologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studenti musejí vypracovat a přednést referát na vybrané téma, ukázat, že umějí pracovat se zahraniční literaturou a informace vhodně syntetizovat.
|
Doporučená literatura
|
-
časopis Restoration Ecology, roč. 1 -25.
-
Harker et al. 1999. Landscape restoration handbook. Lewis Publ., Boca Raton.
-
Jongepierová et al. (eds.) 2017. Ecological restoration in the Czech Republic. AOPK Praha.
-
Jordan W.R. et al. (eds.) 1988. Restoration ecology. Cambridge Univ. Press.
-
Luken J.O. 1990. Directing ecological succession. Chapman and Hall. London.
-
van Andel, Aronson 2012. Restoration Ecology. The New Frontier. Willey-Blackwell. Oxford.
|