Předmět: Ekologie obnovy

» Seznam fakult » FPR » KBO
Název předmětu Ekologie obnovy
Kód předmětu KBO/420
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2016/2017), jen v zimním semestru
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Prach Karel, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1) Úvod – terminologie, historie a cíle oboru; otázka cílového stavu (target ecosystems and communities), odlišnosti v různých částech světa. 2) Hlavní ekologické principy jako základ obnovy ekosystémů – teorie sukcese, metapopulace a species pool concept, vztahy produktivity a diversity, expanzívní a invazní chování druhů a možnosti jejich omezování, interakce mezi organismy (herbivorie, mykorrhiza apod.) a jejich význam v ekologii obnovy. 3) Meodika plánování projektů obnovy – základní principy, definice cílů; poznámky k technickému provádění projektů – úskalí, limitace, očekávání; monitoring a zpětná vazba. 4) Příklady obnovy v jednotlivých typech prostředí a jejich specifika, konkrétní příklady. Vodní a mokřadní ekosystémy. 5) Luční ekosystémy. 6) Lesní ekosystémy. 7) Rekultivace silně narušených a zničených území. 8) Využití spontánní a řízené sukcese při obnově ekosystémů I – obecné principy, omezení a doporučení. 9) Využití spontánní a řízené sukcese při obnově ekosystémů II – konkrétní příklady. 10) Diskusní seminář na téma možností ekologie obnovy v České republice. 11) a 12) Referáty studentů - vlastní návrhy konkrétních projektů obnovy, jejich oponentura a diskuse Obsah cvičení: Celodenní exkurse – obnova vegetace v granulitovém a vápencovém lomu; obnova druhově bohatých, xerotermních trávníků v NPR Vyšenské kopce. Studijní opory: Power-pointové prezentace přednášejícího (dostupné na fakultním webu) a příslušná literatura (vizte seznam literatury).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální příprava ke zkoušce, Exkurze
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty s hlavními cíli a metodami obnovy narušených ekosystémů s využitím teoretických poznatků ekologie a se současným stavem oboru ve světě i v CZ.
Studenti získají dobrý přehled o stavu oboru včetně praktických ukázek v terénu.
Předpoklady
Kurz nemá žádné prerekvizity. Předpokladem jsou základní znalosti z botaniky, zoologie a ekologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Studenti musejí vypracovat a přednést referát na vybrané téma, ukázat, že umějí pracovat se zahraniční literaturou a informace vhodně syntetizovat.
Doporučená literatura
  • časopis Restoration Ecology, roč. 1 -25.
  • Harker et al. 1999. Landscape restoration handbook. Lewis Publ., Boca Raton.
  • Jongepierová et al. (eds.) 2017. Ecological restoration in the Czech Republic. AOPK Praha.
  • Jordan W.R. et al. (eds.) 1988. Restoration ecology. Cambridge Univ. Press.
  • Luken J.O. 1990. Directing ecological succession. Chapman and Hall. London.
  • van Andel, Aronson 2012. Restoration Ecology. The New Frontier. Willey-Blackwell. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr