Vyučující
|
-
Štech Milan, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Tropické prostředí (klima, půdy, sezónnost) a rozdíly oproti mírnému pásmu. Klimadiagramy. 2. Biota tropů. Charakteristika hlavních tropických biomů. Pouště, savany, tropické lesy, mangrove, tropické mokřady a velehorské prostředí, inselbergy. Specifické adaptace tropických rostlin. 3. Fytogeografie tropů. Fytogeografická charakteristika tropických oblastí. Paleotropis, Neotropis, Australis, Capensis. Pantropické skupiny rostlin. 4. Významné rostlinné taxony tropů. Vybrané významné čeledi a rody tropických rostlin. Kapraďorosty (např. Marattiaceae, Cyatheaceae), nahosemenné (např. Araucariaceae, Podocarpaceae, Cycadaceae, Gnetaceae), dvouděložné (např. Dipterocarpaceae, Gesneriaceae, Myrtaceae, Combretaceae, Mimosaceae, Ficus, Adansonia, Rafflesia, Victoria), jednoděložné (např. Arecaceae, Bromeliaceae, Zingiberaceae). 5. Tropické kulturní a užitkové rostliny. Hlavní skupiny tropických užitkových rostlin s důrazem na méně známé či zajímavé druhy či skupiny. 6. Ochrana přírody v tropech. Hlavní problémy ochrany přírody v tropických oblastech. Významné organizace a projekty ochrany přírody. Mezinárodní spolupráce při ochraně přírody. Obsah cvičení: Cvičení probíhá formou semináře, na kterém studenti prezentují dopředu zpracovaná témata týkající se přednášené problematiky. Součástí cvičení bude také práce se sbírkami (herbáře, suché plody, živé rostliny apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty se specifickými rysy flóry a vegetace jednotlivých tropických oblastí Země.ů.
Student získá základní přehled o významných rostlinných taxonech tropů a rozdílech v jejich regionálním rozšíření. Měl by rozlišovat a zařazovat typické tropické druhy včetně užitkových rostlin do základních systematických skupin a měl by lépe chápat vývojové a příbuzenské vztahy flóry v celosvětovém měřítku. Bude také chápat a bude schopen vysvětlit základní faktory podmiňující diferenciaci vegetace tropů a bude znát základní strukturní vlastnosti tropických ekosystémů. Měl by být schopen vysvětlit hlavní problémy ochrany biodiverzity tropů.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z botaniky na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Znalosti oblastí tropické flóry, o diverzitě a ekologii tropických rostlin a hlavních tropických čeledích a jejich využití.
|
Doporučená literatura
|
-
Heywood V. H., Brummitt R. K., Culham A. & Seberg O. (2007): Flowering Plant Families of the World. Royal Botanic Gardens, Kew..
-
Lomolino M. V., Riddle B. R., Whittaker R. J., Brown, J. H. (2010): Biogeography, 4th ed. Sinauer Associates..
-
Maas P. J & Westra L. Y. T. (1998): Neotropical Plant Families: A concise guide to families of vascular plants in the Neotropics. 2nd ed. Koeltz Scientific Books..
-
Morley R. J. (2000): Origin and Evolution of Tropical Rain Forests. John Wiley & Sons, London..
-
Osborne P. J. (2000): Tropical Ecosystems and Ecological Concepts. Cambridge Univ. Press., Cambridge..
-
Richards P. W. (1998): The Tropical Rainforest. Cambridge Univ. Press., Cambridge..
-
Valíček P. et al. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha: Academia..
-
Whitmore T. M. (1998): An Introduction to Tropical Rain Forests, 2nd edition. Oxford Univ. Press., Oxford..
|