Vyučující
|
-
Řehounková Klára, RNDr. Ph.D.
-
Veselý Petr, RNDr. Ph.D.
-
Čížek Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Kolář Vojtěch, RNDr. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Úvod. Biodiverzita ? co to je a proč je důležitá, úrovně biodiverzity (lokální, regionální a globální biodiverzita), jak se měří a čím je daná ? klíčové faktory, rozmístění diverzity (hot-spots) 2. Krize biodiverzity ? historický kontext, rychlost a příčiny vymírání 3. Ohrožení biodiverzity ? dopad na terestrické i vodní ekosystémy, hlavní příčiny změn ? změny využití půdy (zemědělská půda, lesy, voda, urbanizace), degradace a ztráta stanovišť, zavlékání nepůvodních druhů 4. Ohrožení biodiverzity ? pokračování příčin změn: vyčerpávání přírodních zdrojů, znečištění prostředí, choroby, klimatická změna 5. Ochrana biologické rozmanitosti (rewilding, ekologie obnovy, ochrana přírody) 6. Druhová ochrana (zvláště chráněné druhy, červené seznamy, reintrodukce a jejich úskalí, záchranné programy, příklady dobré i špatné praxe) 7. Územní ochrana ? obecná (ÚSES, VKP) a speciální (zvláště chráněná území ? velkoplošná a maloplošná), národní a evropské sítě (NATURA 2000, biosférické rezervace, mokřady mezinárodního významu) 8. Národní a regionální přehled velkoplošných zvláště chráněných území (aktuální problémy, zonace, plány péče) 9. Management přírodních stanovišť (lesní stanoviště), ochrana dřevin 10. Management přírodních stanovišť (nelesní stanoviště) 11. Legislativní nástroje ochrany biodiverzity v EU a ČR. Mezinárodní úmluvy a programy. Státní ochrana přírody a její pravomoci, nevládní organizace a jejich role v ochraně přírody. 12. Dopady krize biodiverzity na ekosystémové služby, oceňování přírodních biotopů. 13. Rezerva (konzultace a příprava projektů) Obsah cvičení/semináře: Terénní cvičení (4 dny průběžně během semestru) zaměřené na ochranu biodiverzity, vždy v různém typu ekosystému (vodní, bezlesí, lesní, urbánní). Na cvičeních budou studenti dostávat dílčí úkoly, s pomocí vedoucích cvičení sesbírají vlastní data, která pak vyhodnotí a vypracují vlastní projekt.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět představí téma biodiverzity a její ochrany mezioborově, tak aby student získal potřebné znalosti, pochopil souvislosti, její význam, vývoj, příčiny změn, rizikové faktory i možnosti řešení tzv. krize biodiverzity. S využitím ekologických zákonitostí ukážeme na praktických příkladech problémy, kterým organismy, populace i společenstva čelí, důsledky vymírání druhů v současné měnící se krajině a důvody těchto změn. Součástí předmětu bude také úvod do ochrany přírody a cvičení vedená v terénu, zaměřená na ukázky konkrétních problémů, připravená ve spolupráci s odborníky z praxe. Zmíníme i současné legislativní nástroje na národní i mezinárodní úrovni.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KBO/450
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Povinné absolvování exkurzí (jedna povolená absence) - zápočet na základě průběžných dílčích úkolů příprav na exkurzi a přednášek (50% příprava na přednášky, 50% příprava na exkurze a sběr vlastních dat), zkouška (zpracování vlastního projektu- 50% zpracování projektu a 50% obhajoba a rozhovor) Požadavky: Povinné absolvování exkurzí (jedna povolená absence) - zápočet na základě průběžných dílčích úkolů příprav na exkurzi a přednášek (50% příprava na přednášky, 50% příprava na exkurze a sběr vlastních dat), zkouška (zpracování vlastního projektu- 50% zpracování projektu a 50% obhajoba a rozhovor) Příprava na zkoušku 30 h Exkurze 24 h Domácí příprava na výuku 25 h Zpracování projektu 30 h Účast na výuce 26 h Příprava na zápočet 20 h
|
Doporučená literatura
|
-
Filip Kolář et al.: Ochrana přírody z pohledu biologa, Dokořán, Praha, 2012.
-
https://biologickaolympiada.czu.cz/cs/r-11832-dokumenty-a-informace/r-12381-starsi-studijni-materialy.
-
Primack R. B.; Kindlmann P., Jersáková J. (2001): Biologické principy ochrany přírody. Portál, Praha, 349 s..
-
Vačkář D. (ed.) 2005. Ukazatele změn biodiverzity. Academia, Praha..
|