Vyučující
|
-
Sobotka Roman, prof. Ing. Ph.D.
-
Doležal Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod do biologie jako vědní disciplíny. Definice života, minimální organismus a syntetická biologie. Různorodost organismů z pohledu buněk. Vznik evoluční teorie a otázky, které přinesla o dědičnosti a diverzitě živých organismů. Buňka jako základ života, buněčná teorie. Mendelovská genetika, základní pojmy dědičnosti a náhled na dědičnost z hlediska fungování buněk a organismu. Chromozomální teorie dědičnosti, Morgan. Bakterie a Archea. Metabolizmus - buněčná energetika a koloběh energie - respirace a fotosyntéza. Buněčné oddíly z hlediska metabolizmu. Rozluštění genetické informace - Griffith-Watson/Crick. Centrální dogma - realizace genetické informace, buněčné oddíly z hlediska realizace gen. informace. Replikace DNA v buňce. Metody molekulární biologie - PCR, přečtení genetické informace., éra genomiky a metagenomiky. Genetická diverzita - germ vs. soma, mitoza/meióza. MUTACE. REKOMBINACE. Kde v DNA nalézáme rozdíly, zodpovědné za obrovskou diverzitu života? Funkční dopad mutací. Struktura proteinů (dopad mutací na fungování proteinu). Regulace genové exprese. Diferenciace buněk a epigenetika. Komunikace buněk. Regulace bun. cyklu, rakovina, růst organismu, synchronizace chování buněk v rámci organismu - metabolizmus vs. vývoj. Rostlinná buňka. Chování buněk při vývoji organismu. Evo-Devo. Experimentální biologie a modelové organismy. Moderní biologie v praktických aplikacích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 35 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je studentům prvního ročníku biologie přiblížit molekulární podstatu života a buňku jako jeho základní jednotku. Přednáška využívá jak historické aspekty poznávání podstaty života (nejdůležitější objevy, jejich dobu a souvislosti, dopady na další vývoj v biologii), tak souvislosti a propojení mezi různými oblastmi biologie (genetika, molekulární a buněčná biologie, vývojová a evoluční biologie, fyziologie). Pojítkem celé přednášky je úloha genů a realizace genetické informace, která formuje chování buňky, celého organismu a v proměnách nakonec i evoluci života.
Porozumění fungování buňky, jako základu života, na molekulární, buněčné a genetické úrovni i z pohledu kooperace buněk v rámci organismu a při vývoji. Získané znalosti by měl využít student ve všech oblastech biologie, vzhledem k pronikání molekulárně genetických přístupů, využívajících znalosti DNA sekvencí.
|
Předpoklady
|
Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Student musí dosáhnout minimálně 50% skóre v závěrečném testu s výběrem odpovědí.
|
Doporučená literatura
|
-
Alberts et al. (1998) - Základy buněčné biologie, český překlad, Espero Publishing, Ústí nad Labem.
-
Alberts et al (2002) Molecular Biology of the Cell, Fourth Edition , Garland Science.
-
Lodish et al. (2004) Molecular Cell Biology, Fifth Edition, W. H. FREEMAN,.
-
Nancy L. Pruitt, Larry S. Underwood. BioInquiry: Making Connections in Biology, 3rd Edition. Wiley, 2005. ISBN 978-0471473213.
|