Vyučující
|
-
Svoboda Petr, Mgr. DiS. et DiS.
-
Svoboda Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
*Úvod Přehled kurzu, základní pojmy epigenetických znaků, rozmanitost epigenetických mechanismů a účinků *Histonové modifikace I Koncepce struktury chromatinu. Heterochromatin a euchromatin. Základní histony, linkerové histony, substituční histony, protaminy. Metody studia chromatinu. *Modifikace histonů II Modifikace histonů, polycomb proteiny, acetylace, fosforylace a metylace histonů, vliv na genovou expresi. *Metylace DNA I Molekulární podstata metylace DNA. CpG a non-CpG metylace. Metylace adenosinu. Metody studia metylace DNA. Bisulfitové sekvenování. *Metylace DNA II Vliv metylace DNA na genovou expresi, metylově vázané proteiny a mechanismy inhibice genové exprese, distribuce metylace DNA v rámci genů a savčích genomů. *Imprinting Koncepce imprintingu, imprinting savců. Molekulární mechanismy imprintingu. Úloha imprintingu, souboj pohlaví. *X-inaktivace Principy a různé strategie kompenzace dávky. Řízení inaktivace X u savců. *Epigenetické přeprogramování v životním cyklu savců. Integrace epigenetických modifikací v životním cyklu savců. Reprogramování genové exprese během vývoje, umělé reprogramování - tradiční pohled. *Epigenetické mechanismy nalezené v jiných modelových systémech (rostliny, kvasinky, bezobratlí...) Vybrané epigenetické mechanismy kontrolující integritu genomu a genovou expresi *RNA silencing I - molekulární stroje pro tlumení RNA Historický úvod do problematiky RNA silencingu. Posttranskripční účinky. Role a účinky dsRNA. Proteiny a komplexy při RNA silencingu. *RNA silencing II - technologie RNAi Experimentální a terapeutické využití. Návrh RNAi experimentů *RNA umlčování III - role RNA umlčovacích drah dráha miRNA, spojení s chromatinem. *Integrovaný pohled na regulaci genové exprese Vytvoření a udržení pluripotence v ES buňkách a embryích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vysvětlit principy a způsoby negenetického uchováváni a přenosu informace. Naučit studenty se orientovat v epigenetických mechanismech napříč eukaryotickými modely a vývojem zarodečné linie. Motivovat studenty najít odvahu pro hledáni řešení problému. Dát studentům možnost si vyzkoušet, co znamená akademická integrita.
Studenti se naučí orientovat v epigenetických mechanismech napříč eukaryotickými modely a vývojem zarodečné linie. Studenti dostanou základy pro hledáni řešení vědeckých problému. Studenti si vyzkouší, co znamená akademická integrita.
|
Předpoklady
|
Speciální kurz doktorského studijního oboru Molekulární a buněčná biologie a genetika. Přihlásit se do kurzu se doporučuje až po ukončení bakalářského studia, ideálně ve druhém ročníku magisterského programu. Výuka probíha po domluvě blokově.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Test
Zkouška, na které student musí dosáhnout min. 50% bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
David Allis, Thomas Jenuwein, Danny Reinberg, Epigenetics.
-
Jorg Tost, Epigenetics.
|