Předmět: Epigenetics

» Seznam fakult » FPR » KMB
Název předmětu Epigenetics
Kód předmětu KMB/218
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících lichým letopočtem (např. 2017/2018), jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svoboda Petr, Mgr. DiS. et DiS.
  • Svoboda Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
*Úvod Přehled kurzu, základní pojmy epigenetických znaků, rozmanitost epigenetických mechanismů a účinků *Histonové modifikace I Koncepce struktury chromatinu. Heterochromatin a euchromatin. Základní histony, linkerové histony, substituční histony, protaminy. Metody studia chromatinu. *Modifikace histonů II Modifikace histonů, polycomb proteiny, acetylace, fosforylace a metylace histonů, vliv na genovou expresi. *Metylace DNA I Molekulární podstata metylace DNA. CpG a non-CpG metylace. Metylace adenosinu. Metody studia metylace DNA. Bisulfitové sekvenování. *Metylace DNA II Vliv metylace DNA na genovou expresi, metylově vázané proteiny a mechanismy inhibice genové exprese, distribuce metylace DNA v rámci genů a savčích genomů. *Imprinting Koncepce imprintingu, imprinting savců. Molekulární mechanismy imprintingu. Úloha imprintingu, souboj pohlaví. *X-inaktivace Principy a různé strategie kompenzace dávky. Řízení inaktivace X u savců. *Epigenetické přeprogramování v životním cyklu savců. Integrace epigenetických modifikací v životním cyklu savců. Reprogramování genové exprese během vývoje, umělé reprogramování - tradiční pohled. *Epigenetické mechanismy nalezené v jiných modelových systémech (rostliny, kvasinky, bezobratlí...) Vybrané epigenetické mechanismy kontrolující integritu genomu a genovou expresi *RNA silencing I - molekulární stroje pro tlumení RNA Historický úvod do problematiky RNA silencingu. Posttranskripční účinky. Role a účinky dsRNA. Proteiny a komplexy při RNA silencingu. *RNA silencing II - technologie RNAi Experimentální a terapeutické využití. Návrh RNAi experimentů *RNA umlčování III - role RNA umlčovacích drah dráha miRNA, spojení s chromatinem. *Integrovaný pohled na regulaci genové exprese Vytvoření a udržení pluripotence v ES buňkách a embryích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 21 hodin za semestr
Výstupy z učení
Vysvětlit principy a způsoby negenetického uchováváni a přenosu informace. Naučit studenty se orientovat v epigenetických mechanismech napříč eukaryotickými modely a vývojem zarodečné linie. Motivovat studenty najít odvahu pro hledáni řešení problému. Dát studentům možnost si vyzkoušet, co znamená akademická integrita.
Studenti se naučí orientovat v epigenetických mechanismech napříč eukaryotickými modely a vývojem zarodečné linie. Studenti dostanou základy pro hledáni řešení vědeckých problému. Studenti si vyzkouší, co znamená akademická integrita.
Předpoklady
Speciální kurz doktorského studijního oboru Molekulární a buněčná biologie a genetika. Přihlásit se do kurzu se doporučuje až po ukončení bakalářského studia, ideálně ve druhém ročníku magisterského programu. Výuka probíha po domluvě blokově.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Test

Zkouška, na které student musí dosáhnout min. 50% bodů.
Doporučená literatura
  • David Allis, Thomas Jenuwein, Danny Reinberg, Epigenetics.
  • Jorg Tost, Epigenetics.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr