Vyučující
|
-
Husová Michaela, Mgr.
-
Tolar Nikolas, Mgr.
-
Šauman Ivo, prof. RNDr. Ph.D.
-
Gahurová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Panicucci Zíková Alena, doc. RNDr. Ph.D.
-
Mozgová Iva, Mgr. Ph.D.
-
Nguyen Petr, RNDr. Ph.D.
-
Hospodářská Monika, Mgr.
-
Bajgar Adam, Mgr. Ph.D.
-
Korytář Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Žurovec Michal, prof. RNDr. CSc.
-
Sehadová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Krejčová Gabriela, RNDr. Ph.D.
-
Jindra Marek, prof. RNDr. CSc.
-
Tůmová Šárka
|
Obsah předmětu
|
Studenti vyberou 2-3 z uvedených praktických metod: 1. Analýza exprese qPCR (Adam Bajgar) 2. Pokročilá genetika drozofily - tvorba a analýza mitotických klonů (Tomáš Doležal) 3. Systémová RNAinterference u hmyzu (David Doležel) 4. Mikroinjekce a imunofluorescenční barvení myších embryí (Alexander Bruce) 5. Fluorescenční in situ hybridizace (Petr Nguyen) 6. Průtoková cytometrie a cell sorter (Tomáš Korytář) 7. Detekce modifikací RNA afinitní gelovou elektroforézou (Zdeněk Paris) 8. 2D nativní / SDS elektroforéza kombinovaná s imunodetekcí (Roman Sobotka) 9. Exprese a purifikace proteinů označených His tagem (Roman Sobotka) 10. Klasické histologické techniky a světelná mikroskopie (Hana Sehadová) 11. Detekce respiračních komplexů s vysokou molekulovou hmotností pomocí nativní PAGE a následné analýzy western blotem (Alena Zíková) 12. Měření mitochondriálního dýchání pomocí vysokorozlišovací respirometrie (HRR) pomocí O2k-FluoRespirometru (Eva Doleželová) 13. Western blot v hmyzích tkáních a buněčných liniích (Marek Jindra) 14. Zpracování dat Next generation sequencing (Petr Nguyen) 15. Příprava knihovny pro RNAseq a analýza dat (Lenka Gahurová, Iva Mozgová) 16. Transfekce hmyzích buněčných linií (Michal Žurovec)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce, Pokus
- Domácí příprava na výuku
- 72 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout praktické zkušenosti s vybranými pokročilými technikami molekulární biologie.
Absolvent tohoto kurzu by měl rozumět na detailnější bázi většině metod molekulární biologie a jejich širokému využití. Absolvent by měl být schopný samostatně přistupovat k výběru metod potřebných k řešení daných biologických otázek. Absolventi by měli být schopni poradit metodicky i jiným studentům jaké metody použít, jaké jsou výhody a rizika těchto přístupů.
|
Předpoklady
|
Student by měl mít dobrou představu o celém spektru molekulárních metod a jejich principiálnímu používání. Měl by být obeznámen s fungováním buňky a základy molekulární a vývojové biologie a genetiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Pro úspěšné absolvování praktik je nutné se zúčastniť 2 vybraných praktik v plném rozsahu.
|
Doporučená literatura
|
-
Sambrook, J., Fritsch, E. J. and Maniatis, T. (1989) Molecular Cloning, A Laboratory Manual (2. vyd. ), Cold Spring Harbor Press..
-
Ochrana František. Methodology of Science: An Introduction.
|