Název předmětu | The 'unknown unknowns' of arthropod-microbes interactions |
---|---|
Kód předmětu | KMB/609 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Cesta mikroba (Dr. Alejandro Cabezas-Cruz - INRAE, France) 2. Síly formující mikrobiom členovců (Dr. Alejandra Wu-Chuang - INRAE, France) 3. Úloha vzájemných vazeb mezi hostitelem a mikrobem při regulaci vrozené imunity členovců (Dr. Ryan Rego - Institute of Parasitology, Czech Republic) 4. Interakce mezi vektorem, patogenem a mikrobiomem (Dr. Alejandro Cabezas-Cruz - INRAE, France) 5. Úvod do analýzy mikrobiomu (Dr. Dasiel Obregón Alvarez - University of Guelph, Canada) 6. Úvod do analýzy mikrobiomu pomocí umělé inteligence (Dr. Fabien Vorimore - ANSES, France) 7. Úvod do analýzy sítí a vztahů (Prof. Agustín Estrada-Pe?a - University of Zaragoza, Spain) 8. Molekulární komunikace mezi jednotlivými říšemi (Dr. Alejandro Cabezas-Cruz - INRAE, France) 9. Ekosystémový holobiont: význam integrace členovců a mikrobů pro ekosystém (Dr. Micaela Tosi - University of Guelph, Canada) 10. Interakce mezi hostitelem a mikrobem v průběhu evoluce (Dr. Kim Hoang - University of Oxford, UK) Praktické cvičení 1: Analýza sekvence amplikonu 16S rRNA Praktické cvičení 2: Analýza dat založená na umělé inteligenci
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Případová studie
|
Výstupy z učení |
Konflikty a spolupráce jsou výsledkem interakcí mezi členovci a mikroby. Evoluční a ekologické analýzy odhalily kontinuum, v němž se volně žijící mikrobi mohou stát součástí mikrobioty členovců, poté fakultativními symbionty a v pozdější fázi mohou tyto interakce vyústit v obligátní symbiózu. Zajímavé je, že obligátní symbionti mohou uniknout z hostitelů členovců a stát se patogeny s životními cykly zahrnujícími hostitele z řad obratlovců a bezobratlých. Ačkoli jsou mikrobi uznáváni jako hnací síla evoluce členovců a ekologické diverzifikace, někteří badatelé v poslední době tvrdí, že některé druhy členovců nemusí být nutně spojeny s mikroby. To vyvolává diskusi a znovu se hlásí k hlubšímu pochopení evolučních a ekologických podmínek, které určují starobylé sestavy členovců a mikrobů a vznik nových interakcí mezi členovci a mikroby. U kořenů interakcí členovců a mikrobů je komunikace napříč říšemi, která umožňuje, aby molekulární signály jednoho druhu byly rozpoznány druhým a následně na ně reagovaly. Pro suchozemský život je půda matricí, která ovlivňuje mikrobiální složení spojené s rostlinami a členovci. V posledních letech je zvláštní pozornost věnována úloze mikrobů ve vektorové kompetenci členovců. Sekvenační technologie umožnily prozkoumat mikrobiální komplexitu obsaženou v prostředí a v hostitelích členovců. Studium interakcí mezi členovci a mikroby vyžaduje dovednosti v oblasti analýzy dat. Interakce členovců a mikrobů se staly vzrušující oblastí výzkumu, která přináší jedinečné inovace s praktickým využitím ve společnosti. Cíle kurzu jsou: (1) Poskytnout teoretický základ pro pochopení rozsahu interakcí členovců a mikrobů v přírodě. (2) Motivovat studenty ke zkoumání přínosu mikrobů ve studovaných biologických systémech. (3) Poskytnout praktické nástroje, aby mohli navrhovat experimenty včetně analýzy mikrobiomu a provádět sekvenční analýzu amplikonů.
Kurz poskytne teoretický základ pro pochopení rozsahu interakcí členovců a mikrobů v přírodě. |
Předpoklady |
Základní znalost práce s PC a základních bioinformatických nástrojů.
UCH/CV036 ----- nebo ----- UCH/036 a zároveň KMB/023 a zároveň KMB/250 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
Zkouška bude formou hodnoceného reportu ve formě krátkého manuskriptu z analýzy dat. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|