Vyučující
|
-
Franěk Roman, Ing. Ph.D.
-
Podlahová Šárka, Mgr.
-
Bruce Alexander William, prof. Ph.D.
-
Sehadová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Collier Rebecca, MSc.
-
Stiborová Martina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Embryogeneze člověka (tvorba a stavba gamet, oplození, rýhování, průběh gastrulace) 2. Organogeneze člověka 1 (kostra, svalstvo, kůže) 3. Organogeneze člověka 2 (soustava cévní) 4. Organogeneze člověka 3 (soustava nervová a smysly) 5. Organogeneze člověka 4 (soustava trávicí, vylučovací a pohlavní) 6. Embryogeneze a organogeneze ptáků 7. Embryogeneze a organogeneze ryb 8. Oogeneze, embryogeneze a organogeneze hmyzu 9. Nepřímý vývoj bezobratlých a obojživelníků (primární a sekundární larvy, hormonální řízení vývoje) 10. Řízené přerušení vývoje, diapauza 11. Vznik imunitního systému: rozpoznání vlastního a cizího 12. Mechanismy určení pohlaví a vývoj gonád 13. Řízení vývoje, poruchy buněčné proliferace a karcinogeneze Obsah cvičení: 1. Embryogeneze člověka - pozorování lidských embryí a plodů, nákres histologických preparátů 2. Embryogeneze člověka - sledování vývojových vad - exkurze do sbírek Národního muzea a Přírodovědecké fakulty UK v Praze 3. Prenatální diagnostika (MUDr. David Čutka) - videoukázky detekovatelných vývojových vad, nové metody detekce vývojových vad plodu z krve matky 4. Embryogeneze savců (doc. Dr. Alexander William Bruce, Ph.D.) - pitva myši a sledování rýhování zygoty 5. Embryogeneze ptáků - preparace slepičích embryí v různém stádiu vývoje 6. Embryogeneze živorodek - pitva živorodé rybky a sledování různých stádií embryonálního vývoje 7. Oogeneze a embryogeneze hmyzu - preparace a určení typu ovarií u několika hmyzích druhů, určení vývojového stádia drozofilých embryí 8. Vývoj hmyzu s proměnou dokonalou a nedokonalou - pitva imaginálních terčků, slinných žlaz a mozku z larev drozofily, barvení polytenních chromozómů 9. Diapauza hmyzu - demonstrace larvální diapauzy u octomilky a imaginální diapauzy u ruměnice pospolné 10. Souhrnný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Laboratorní práce, Exkurze, Praktická výuka
- Účast na výuce
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V prakticky orientovaném kurzu pro bakaláře a magistranty je cílem zvládnout základy popisné embryologie a pochopit základní vývojové mechanizmy se zaměřením na živočichy a člověka.
Studenti získají přehled o procesech embryogeneze u různých skupin živočichů a naučí se základním technikám vývojové biologie (zejména disekce a mikroskopickému pozorování). Exkurze jsou ukázkou využití získaných znalostí v medicínské i biologické praxi.
|
Předpoklady
|
Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Test, Vypracování laboratorních protokolů
Požadavky na zápočet: 1) účast na praktických cvičeních (maximálně jedna absence) 2) předložení vypracovaných protokolů z jednotlivých praktických cvičení 3) úspěšné složení zápočtového testu Požadavky k ústní zkoušce: 1) složení zápočtu
|
Doporučená literatura
|
-
Scott F. Gilbert: Developmental Biology. Sunderland (USA), Sinauer 2003 (890 pp.).
-
Zdeněk Vacek: Embryologie pro pediatry. Praha UK 1992, 313 str..
|