Název předmětu | Patofyziologie |
---|---|
Kód předmětu | KME/747 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: PRINCIPY PATOFYZIOLOGIE. Zdraví, nemoc, morbidita. mortalita, letalita, incidence, prevalence. Etika. Homeostáza, acidobazická rovnováha, acidóza, alkalóza respirační a metabolická, regulace. SMRT. Nekróza, atrofie, dystrofie, intracelulární steatóza. Patofyziologická dynamika průběhu poškození buňky při ischémii. Patofyziologie membránového transportu. PATOFYZIOLOGIE KRVE. Vznik hemopoesy, hemopoesa, specifické znaky krevních buněk. Anémie, patofyziologie erytrocytu. Granulocyt. Monocyty a makrofágy. Lymfocyty. Patofyziologie koagulace, plasmatický koagulační systém, patofyziologie trombocytů. Komplikace převodu krve a transplantace kostní dřeně. PATOFYZIOLOGIE OBĚHU KRVE A LYMFY. Výdej. Arteriální tlak. Lokální průtok. Vrozené vady. PATOFYZIOLOGIE HUMORÁLNÍCH A NERVOVÝCH REGULACÍ. Kompartmenty, produkce, transport a metabolismus, cílové buňky, elementy endokrinní soustavy. Hypotalamus, hypofyza, kůra a dřeň nadledviny, štítná žláza, slinivka břišní. PATOFYZIOLOGIE TRÁVENÍ A VSTŘEBÁVÁNÍ. Ústní dutina. Jícen. Žaludek: motilita, sekrece, zánět žaludeční sliznice, vředy žaludeční a dvanáctníku. Sekrece pankreas. Sekrece žlučníku. Tenké a tlusté střevo, motilita: průjem, zácpa, neprůchodnost; sekrece střevní šťávy; střevní resorpce: plynatost. FYZIOLOGIE VÝŽIVY V PATOGENEZI RŮZNÝCH ONEMOCNĚNÍ. PATOFYZIOLOGIE DÝCHÁNÍ. Regulace dýchání, příznaky plicních onemocnění. Vyšetření ventilace, spirografický záznam. Ventilační poruchy. Ostatní vyšetřovací metody přehledně. Astma bronchiale. PATOFYZIOLOGIE LEDVIN. Vztah mezi plazmatickou koncentrací látek a jejich vylučováním. Nemoci nefritického a nefrotického typu, chronická glomerulonefritida, poruchy perfuse, intersticiální nefritida, selhání a selhávání ledvin. PATOFYZIOLOGIE JATER. Metabolická činnost jater. Způsoby detoxikace. Sekreční činnost: tvorba žluči; cirhosa jaterní, ascitický sy, hepatolienální sy, Coma hepaticum, Hepatitis. Žlučník.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Cílem je vysvětlit principy poruch základních funkcí lidského organismu s důrazem na jejich vztah k laboratorním vyšetřovacím metodám.
Absolvent rozumí rozdílům mezi fyziologickým a patologickým stavem organismu z hlediska jeho funkčnosti. Zná patofyziologické stavy různých orgánových soustav. |
Předpoklady |
Student ovládá základy biochemie. Rozumí pojmům jako glykogen, glykolýza, polysacharidy. Student umí popsat enzymy štěpící polysacharidy, vlastnosti aminokyselin, co je pH, acidobázická rovnováha, nárazníkový systém, apod. Student má elementární znalosti o lidském těle - jaká je hodnota krevního tlaku, kde jsou uložena játra (slezina), co je nad/pod bránicí, vyjmenovat žlázy s vnitřní sekrecí, kolik komor má srdce, regulace menstruačního cyklu, jakou funkci má insulin, kde se produkuje žluč, atd. Podmiňující předměty jsou povinné
UCH/CV036 ----- nebo ----- UCH/036 a zároveň KME/742 a zároveň KZO/230 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Absolvování ústní zkoušky. Student dostane tři otázky, (které si vytáhne z tři"klobouků"), připraví si odpovědi v místnosti kde probíhá zkouška, zkouší se dva studenti najednou. Student dostává známku z každé otázky, výsledná známka je průměrem. Obvykle je pokládaná ještě jedna stručná otázka: napři rozdíl mezi prevalencí a incidencí, nekrózou a apoptózou, a pod. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|