Název předmětu | Evolutionary ecology of birds |
---|---|
Kód předmětu | KZO/063 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v letním semestru. |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | angličtina |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: Témata: Úvod do životních strategií - ekomorfologická diverzita ptáků, životní strategie, trade-offs současná vs. budoucí reprodukce, pomalé vs. rychlé strategie, prekociální vs. altriciální druhy, capital vs. income hnízdící strategie, optimální velikost snůšky a vajec. Interakce - Kleptoparazitismus, mutualismus, comenzálismus, mezidruhová kompetice, mezidruhová atrakce, ekologické pasti, mezi a vnitro-druhový parazitizmus, závod ve zbrojení a adaptace. Predace - důležitost predace antipredační strategie, ochranný deštník, predátoři hnízd, okrajový efekt, gradient v miře predace, hnízdní krypse. Pohlavní výběr a evoluce rolí pohlaví - Bateman's principle, Fisher's sexy sons' hypothesis, model dobrých genů, asortativní páření, monogamie, polygamie, lek, mimopárová paternita, rle pohlaví a prohozené role pohlaví, rodičovské konflikty. Migrace a invaze - Migrační strategie, tahové cesty, proč migrovat na sever? Evoluce migračního chování, jak studovat migraci? Nomadismus, ptačí invaze. Biogeografie ptáků - Zoogeografické oblasti a charakteristické taxony ptáků, areály rozšíření, endemizmus, Rapoportovo pravidlo. Populační dynamika - metapopulační dymanika, teorie ostrovní biogeografie, zdrojové-propadové lokality, speciační a extinkční procesy, hromadné extinkce, problem malých populace a extinkční vír. Makroekologie ptáků - Proč je tolik druhů v tropech?, latitudinální gradient diversity a výjimky, vztah počtu druhů a velikosti plochy, změny diversity v čase, climate change velocity, tropické vs. temperátní životní strategie, komparativní přístup v ekologii. Jaká je budoucnost biodiverzity? - Hodnota biodiverzity, příčiny vymírání v antropocénu - destrukce prostředí, další lidské tlaky, klimatická změna, Žijeme v šestém masovém vymírání? Co můžeme udělat? Orchranářské strategie a prioritizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Studenti získají dobrý přehled o ekologických a evolučních procesech a patrnostech podmiňujících extrémně rozmanité životní strategie ptáků. Důraz je kladen jak na zásadní dlouhodobě etablovanou problematiku, tak na nejnovější poznatky a aktuální vědecké debaty. Studenti rovněž rozvinou své prezentační a diskuzní schopnosti.
|
Předpoklady |
Tento kurz předpokládá základní znalost základních ekologických a evolučních principů. Byť využívá ptáky jako vhodnou modelovou skupinu, je vhodný pro každého biologa.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Zúčastnit se přednášek, složit písemnou část zkoušky, připravit a prezentovat prezentaci, zapojit se do skupinové diskuze Poznámka: Zaměřeno na PhD a Mgr. studenty, ale nejsou zde žádné prerekvizity a každý motivovaný student (i Bc.) může úspěšně absolvovat tento kurz |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|