Vyučující
|
-
Volf Martin, RNDr. Ph.D.
-
Hrček Jan, Mgr. Ph.D.
-
Klimeš Petr, RNDr. Ph.D.
-
Nedvěd Oldřich, prof. RNDr. CSc.
-
Sam Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je rozčleněn na pět bloků po šesti hodinách. První blok zahrnuje úvodní sekci zaměřenou na představení studentů, jejich projektů a jejich plánů ohledně publikování odborných článků, účasti na konferencích a psaní grantových žádostí v rámci PhD studia. Poté následuje sekce zaměřená na psaní grantových žádostí. Studenti budou seznámeni s možnostmi, o jaké granty mohou žádat a jak správně připravit grantovou žádost. Tyto znalosti využijí k přípravě reálné grantové žádosti, kterou představí na konci kurzu. Druhý blok je zaměřený na správnou správu a sdílení dat jako nezbytné součásti vědecké praxe. Studenti si vyzkouší úpravu vlastních dat a přípravu kvalitních metadat, aby bylo možné data sdílet v online databázích. Část tohoto bloku se věnuje formátování textu, tabulek a obrázků, aby byly jasně srozumitelné a co nejlépe předaly obsaženou informaci. Třetí blok je zaměřený na psaní vědeckých článků. Studenti si na cvičném i vlastním textu vyzkouší, jak zlepšit jeho strukturu, aby byl jasně srozumitelný. Zároveň budou provedeni submitačním procesem a vyzkouší si psaní specifických textů jako je dopis editorovi a přípravu grafických abstraktů. Čtvrtý blok je zaměřený na diskutování cílů, kterých by měli studenti během svého studia dosáhnout, aby úspěšně nastartovali svoji vědeckou kariéru. Tento blok se zaměřuje i na financování postdoktorandských projektů. V rámci pátého bloku studenti představí své grantové návrhy, které si navzájem za pomoci vyučujících ohodnotí. Cílem je připravit projekty, které bude možné později podat jako skutečné grantové žádosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz umožní studentům získat praktické zkušenosti, které jim pomohou s psaním grantových žádostí a vědeckých publikací. Studentům budou představeny způsoby, jak správně spravovat a sdílet data tak, aby to zlepšilo kvalitu a význam jejich vědeckých prací. Přednášky na tato témata budou doplněny o diskuzi týkající se cílů, kterých by měli studenti během svého studia dosáhnout, aby úspěšně nastartovali svoji vědeckou kariéru. Kurz klade silný důraz na práci s reálnými daty a textem a otevřenou diskuzi o daných tématech. Kurz je doporučen zejména pro studenty doktorských programů Zoologie a Entomologie.
Studenti získají praktické zkušenosti s psaním grantových žádostí a vědeckých publikací.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se obecná znalost práce s odbornou literaturou a s počítačovými programy sady Office. Je vyžadována schopnost číst a aktivně diskutovat v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Pravidelná a aktivní účast (minimálně 80% blokových cvičení). Odevzdání grantové žádosti k posouzení vyučujícími.
|
Doporučená literatura
|
-
HEARD, Stephen B. The scientist's guide to writing: how to write more easily and effectively throughout your scientific career. Princeton: Princeton University Press, [2016]. ISBN 978-0-691-17021-3..
-
https://www.elsevier.com/connect/11-steps-to-structuring-a-science-paper-editors-will-take-seriously.
-
SCHIMEL, Joshua. Writing science: how to write papers that get cited and proposals that get funded. Oxford: Oxford University Press, c2012. ISBN 978-0-19-976023-7..
-
SILVIA, Paul J. Write it up: practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: American Psychological Association, [2015]. ISBN 978-1-4338-1814-1..
|