Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: Kurz bude probíhat formou prezentací a diskuzí. Jednotliví studenti budou detailně prezentovat obsah a formu článků dle svého výběru. Výběr vhodných článků bude koordinován garantem tak, aby byla témata relevantní pro široké spektrum zoologů a ekologů. Prezentace budou následovány otevřenou diskuzí mezi účastníky kurzu, v rámci nichž se studenti zaměří na diskutování a identifikaci chyb v publikovaných pracích - zejména na nejasnosti v metodice, špatnou strukturu textu a kvalitu příloh. Kurz běží po dvou hodinách každý druhý týden.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto kurzu je naučit studenty kriticky diskutovat o publikovaných vědeckých pracích. Kromě diskutování závěrů článků je kurz zaměřen na kritické hodnocení struktury textu, srozumitelnosti a přehlednosti metodiky a hodnocení dalších formálních aspektů diskutovaných prací. Díky kritickému hodnocení textu se studenti naučí vyvarovat typických chyb, kterými některé publikované práce trpí. Kurz je doporučen zejména pro studenty doktorských programů Zoologie a Entomologie.
Studenti se naučí kriticky diskutovat o publikovaných vědeckých pracích nejen z hlediska vědeckého obsahu, ale i z hlediska struktury textu, srozumitelnosti a přehlednosti metodiky a dalších formálních aspektů.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se obecná znalost práce s odbornou literaturou a s počítačovými programy sady Office. Je vyžadována schopnost číst a aktivně diskutovat v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Pravidelná a aktivní účast (minimálně 75% cvičení).
|
Doporučená literatura
|
-
HEARD, Stephen B. The scientist's guide to writing: how to write more easily and effectively throughout your scientific career. Princeton: Princeton University Press, [2016]. ISBN 978-0-691-17021-3..
-
https://www.elsevier.com/connect/11-steps-to-structuring-a-science-paper-editors-will-take-seriously.
-
SCHIMEL, Joshua. Writing science: how to write papers that get cited and proposals that get funded. Oxford: Oxford University Press, c2012. ISBN 978-0-19-976023-7..
-
SILVIA, Paul J. Write it up: practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: American Psychological Association, [2015]. ISBN 978-1-4338-1814-1..
|