Předmět: Kritické hodnocení vědeckých publikací v ekologii

» Seznam fakult » FPR » KZO
Název předmětu Kritické hodnocení vědeckých publikací v ekologii
Kód předmětu KZO/109
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, v zimním i letním semestru.
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Volf Martin, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah cvičení: Kurz bude probíhat formou prezentací a diskuzí. Jednotliví studenti budou detailně prezentovat obsah a formu článků dle svého výběru. Výběr vhodných článků bude koordinován garantem tak, aby byla témata relevantní pro široké spektrum zoologů a ekologů. Prezentace budou následovány otevřenou diskuzí mezi účastníky kurzu, v rámci nichž se studenti zaměří na diskutování a identifikaci chyb v publikovaných pracích - zejména na nejasnosti v metodice, špatnou strukturu textu a kvalitu příloh. Kurz běží po dvou hodinách každý druhý týden.

Studijní aktivity a metody výuky
Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto kurzu je naučit studenty kriticky diskutovat o publikovaných vědeckých pracích. Kromě diskutování závěrů článků je kurz zaměřen na kritické hodnocení struktury textu, srozumitelnosti a přehlednosti metodiky a hodnocení dalších formálních aspektů diskutovaných prací. Díky kritickému hodnocení textu se studenti naučí vyvarovat typických chyb, kterými některé publikované práce trpí. Kurz je doporučen zejména pro studenty doktorských programů Zoologie a Entomologie.
Studenti se naučí kriticky diskutovat o publikovaných vědeckých pracích nejen z hlediska vědeckého obsahu, ale i z hlediska struktury textu, srozumitelnosti a přehlednosti metodiky a dalších formálních aspektů.
Předpoklady
Předpokládá se obecná znalost práce s odbornou literaturou a s počítačovými programy sady Office. Je vyžadována schopnost číst a aktivně diskutovat v angličtině.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta

Pravidelná a aktivní účast (minimálně 75% cvičení).
Doporučená literatura
  • HEARD, Stephen B. The scientist's guide to writing: how to write more easily and effectively throughout your scientific career. Princeton: Princeton University Press, [2016]. ISBN 978-0-691-17021-3..
  • https://www.elsevier.com/connect/11-steps-to-structuring-a-science-paper-editors-will-take-seriously.
  • SCHIMEL, Joshua. Writing science: how to write papers that get cited and proposals that get funded. Oxford: Oxford University Press, c2012. ISBN 978-0-19-976023-7..
  • SILVIA, Paul J. Write it up: practical strategies for writing and publishing journal articles. Washington, DC: American Psychological Association, [2015]. ISBN 978-1-4338-1814-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr