Vyučující
|
-
Piálková Radka, RNDr. Ph.D.
-
Piálek Lubomír, RNDr. Ing. Ph.D.
-
Uhrová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: Těžištěm kurzu jsou praktická cvičení; technologické přestávky jsou vyplňovány teoretickými přednáškami k danému tématu. Obsah cvičení: 1. Odběr, fixace a uchování genetických vzorků. Invazivní a neinvazivní metody. 2. Izolace DNA, kontrola kvality a kvantity. Měření koncentrace DNA fluorometrickou metodou. Elektroforéza na agarózovém gelu. 3. PCR amplifikace standardních fylogenetických/mikrosatelitních markerů. 4. Purifikační a separační techniky. Příprava sekvenační reakce. 5. PCR jako analytická metoda. Alelově specifická amplifikace - určení pohlaví u ptáků, analýza hybridismu kaprovitých ryb. 6. Barcoding a jeho využití. Genealogický test mtDNA. 7. Úvod do zpracování získaných sekvenčních/mikrosatelitních dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Laboratorní práce
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je praktické osvojení si základních molekulárních technik užívaných v současném zoologickém výzkumu.
Studenti získají zručnost v základních molekulárně-biologických laboratorních technikách jako je izolace celogenomové DNA, měření koncentrace DNA, vyhodnocení kvality na agarózovém gelu nebo PCR amplifikace, a to v kontextu metod používaných v současném zoologickém výzkumu (sekvenování standardních fylogenetických markerů, barcoding, alelově specifická amplifikace, genotypování prostřednictvím mikrosatelitů).
|
Předpoklady
|
Nejsou požadavky na předchozí laboratorní praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Vyžadována je 100% přítomnost a aktivní účast při cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Šmarda J. a kol. Metody molekulární biologie. Masarykova univerzita, Brno, 2010..
-
Šmehilová M. a kol. Laboratorní cvičení z molekulární biologie. Univerzita Palackého, Olomouc, 2014..
-
Zima J. a kol. Genetické metody v zoologii. PřF UK, Praha, 2004..
|