Předmět: Kognitivní etologie

» Seznam fakult » FPR » KZO
Název předmětu Kognitivní etologie
Kód předmětu KZO/160
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících lichým letopočtem (např. 2017/2018), jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Martina, Mgr. Ph.D.
  • Sedláček František, prof. RNDr. CSc.
  • Fuchs Roman, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: FS: 1) Úvod - co je kognice, srovnávací přístup, evoluce kognice a mozku. 2) Percepce a pozornost - smyslová ekologie, co zvířata vnímají, detekce signálů, role pozornosti. 3) Učení - přednosti a meze procesu, podmiňování, typy učení k rozpoznávání objektů. 4) Paměť - funkce a vlastnosti paměti, co je naučeno a proč je zapomenuto. RF: 5) Diskriminace, klasifikace a koncept - reakce na přirozené podněty, klasifikace komplexních podnětů, diskriminační učení, kategoriální diskriminace a koncept, klíčové znaky, signály. 6) Prostorová kognice - orientace, navigace, kognitivní mapy, orientační body, geometrie prostoru, "path integration", sluneční kompas, magnetická orientace, odhad vzdálenosti. 7) Orientace v čase - cirkadiánní rytmy, "interval timing". 8) Početní schopnosti - rozlišování početnosti, sledování objektů, srovnávání do pořadí. MK: 9) Sociální inteligence - hypotéza sociální inteligence, povaha sociálních znalostí, sociální chápání. 10) Teorie mysli - sebeuvědomění, koncept já, podvádění, kooperace. 11) Sociální učení - učení v kontextu, učení bez a s imitací, zvířata jako učitelé, co se dá takto učit (preference potravy, "mobbing", výběr partnera), tradice a kultura u zvířat. 12) Komunikace a jazyk - přirozené komunikační systémy, zvířecí komunikace a evoluce jazyka, komunikace člověk-zvíře.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální příprava ke zkoušce
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty s poznatky o schopnostech živočichů využívat nejrůznější informace z prostředí k řešení úloh při dosahování svých cílů. Po absolvování kurzu budou studenti schopni přímo vysvětlit nebo připravit experiment k vysvětlení mechanismů a souboru informací, které jsou využity při řešení behaviorální úlohy.
Student porozumí základním konceptům a teoriím aplikovaným při výzkumu kognitivních schopností zvířat. Pochopí důležitost srovnávacího výzkumu a zohlednění mezidruhových rozdílů při studiu kognice zvířat. Porozumí základním principům oborových experimentů a interpretaci jejich výsledků.
Předpoklady
Pro studenty se zájmem o chování živočichů, kteří absolvovali základní bakalářský kurz "KZO/159 Biologie chování živočichů".

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

V písemném testu stručně odpovědět na 10 otázek, které se týkají hlavních principů a mechanismů chování. Sepsání seminární práce na vybrané téma z kognitivní etologie.
Doporučená literatura
  • Banich M.T., Compton R.J. Cognitive Neuroscience.. Wadsworth Cengage Learning., 2011. ISBN 978-0-8400-3265-2.
  • Pearce J.M. Animal Learning & Cognition: An Introduction.. Psychology Press., 2008. ISBN 978-1841696560.
  • Shettleworth S.J. Cognition, Evolution, and Behavior.. Oxford University Press., 2010. ISBN 978-0-19-531984-2.
  • Wasserman E.A., Zentall T.R. (eds.). Comparative Cognition: Experimental Explorations of Animal Intelligence.. Oxford UP, New York., 2009. ISBN 978-0-19-537780-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr