Vyučující
|
-
Konečná Martina, Mgr. Ph.D.
-
Sedláček František, prof. RNDr. CSc.
-
Fuchs Roman, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: FS: 1) Úvod - co je kognice, srovnávací přístup, evoluce kognice a mozku. 2) Percepce a pozornost - smyslová ekologie, co zvířata vnímají, detekce signálů, role pozornosti. 3) Učení - přednosti a meze procesu, podmiňování, typy učení k rozpoznávání objektů. 4) Paměť - funkce a vlastnosti paměti, co je naučeno a proč je zapomenuto. RF: 5) Diskriminace, klasifikace a koncept - reakce na přirozené podněty, klasifikace komplexních podnětů, diskriminační učení, kategoriální diskriminace a koncept, klíčové znaky, signály. 6) Prostorová kognice - orientace, navigace, kognitivní mapy, orientační body, geometrie prostoru, "path integration", sluneční kompas, magnetická orientace, odhad vzdálenosti. 7) Orientace v čase - cirkadiánní rytmy, "interval timing". 8) Početní schopnosti - rozlišování početnosti, sledování objektů, srovnávání do pořadí. MK: 9) Sociální inteligence - hypotéza sociální inteligence, povaha sociálních znalostí, sociální chápání. 10) Teorie mysli - sebeuvědomění, koncept já, podvádění, kooperace. 11) Sociální učení - učení v kontextu, učení bez a s imitací, zvířata jako učitelé, co se dá takto učit (preference potravy, "mobbing", výběr partnera), tradice a kultura u zvířat. 12) Komunikace a jazyk - přirozené komunikační systémy, zvířecí komunikace a evoluce jazyka, komunikace člověk-zvíře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Individuální příprava ke zkoušce
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s poznatky o schopnostech živočichů využívat nejrůznější informace z prostředí k řešení úloh při dosahování svých cílů. Po absolvování kurzu budou studenti schopni přímo vysvětlit nebo připravit experiment k vysvětlení mechanismů a souboru informací, které jsou využity při řešení behaviorální úlohy.
Student porozumí základním konceptům a teoriím aplikovaným při výzkumu kognitivních schopností zvířat. Pochopí důležitost srovnávacího výzkumu a zohlednění mezidruhových rozdílů při studiu kognice zvířat. Porozumí základním principům oborových experimentů a interpretaci jejich výsledků.
|
Předpoklady
|
Pro studenty se zájmem o chování živočichů, kteří absolvovali základní bakalářský kurz "KZO/159 Biologie chování živočichů".
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
V písemném testu stručně odpovědět na 10 otázek, které se týkají hlavních principů a mechanismů chování. Sepsání seminární práce na vybrané téma z kognitivní etologie.
|
Doporučená literatura
|
-
Banich M.T., Compton R.J. Cognitive Neuroscience.. Wadsworth Cengage Learning., 2011. ISBN 978-0-8400-3265-2.
-
Pearce J.M. Animal Learning & Cognition: An Introduction.. Psychology Press., 2008. ISBN 978-1841696560.
-
Shettleworth S.J. Cognition, Evolution, and Behavior.. Oxford University Press., 2010. ISBN 978-0-19-531984-2.
-
Wasserman E.A., Zentall T.R. (eds.). Comparative Cognition: Experimental Explorations of Animal Intelligence.. Oxford UP, New York., 2009. ISBN 978-0-19-537780-4.
|