Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Biologické základy, genetika a fylogeneze hmyzího chování. Historie výzkumu. Stereotypní chování a instinkt. Vrozené versus získané chování. Přizpůsobování v prostoru: lokomoce, orientace. Disperze a migrace. Termoregulace. Potravní chování. Potravní diskriminace (poly-, oligo-, monofágie - behaviorální mechanismy). Koevoluční strategie býložravců a rostlin. Obranné mechanismy rostlin. Opylovači. Strategie predátorů a parazitoidů. Mutualismus. Hnízdní symbionti. Společenské potravní chování. Fyziologické regulační mechanismy uplatňující se při hledání a příjmu potravy. Chemická komunikace. Komunikační látky (semiochemikálie, feromony kairomony, allomony, synomony). Exokrinní žlázy, receptory, základy neuroetologie čichu. Funkce při vnitrodruhové a mezidruhové komunikaci. Kódování chemické informace. Metody studia: elektrofyziologické, behaviorální, terénní. Aplikace: návnady do lapačů. Zraková komunikace. Receptory, fyziologie zrakového vjemu. Světlotvorba. Biol. funkce zrakových signálů. Mechanická komunikace. Mechanoreceptory pro vnímání zemské tíže, tlaku, pohybu a polohy, proudění, doteku, vibrací, zvuků. Zvukotvorba. Biol. funkce hmyzího zpěvu. Obranné chování. Pasivní obrana, kryptické chování, aposematická obrana, mimikry, zastrašování. Aktivní obrana: chemické obranné látky. Skupinová obrana. Reprodukční chování. Vnější a vnitřní (kopulace) oplozování. Mechanismy pohlavního výběru, teritoriální chování. Námluvy a jejich funkce. Opylování rostlin a hmyzí sexuální chování. Hormonální regulace pářícího chování. Pářící systémy a rodičovský vklad. Ovipoziční chování. Rodičovské chování a péče o potomstvo. Spol. chování. Typy sociálních vztahů. Výhody a nevýhody skupinového soužití. Evoluce spol. chování. Komunikace ve společnostech. Spol. homeostase a koncept superorganismu. Genetické základy vzniku spol. chování. Kastová diferenciace. Mezidruhové sociální vztahy, dulose (otrokářství), spol. parazitismus. Symbiosa spol. hmyzu s ostatními členovci. Obsah cvičení:
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je seznámit studenty se základními typy hmyzího chování a jejich jedinečnostmi a pomoci jim pochopit vnitřní (fyziologické) a vnější (environmentální) vlivy, které je ovládají se zvláštním důrazem na rozdíly mezi mechanizmy regulace chování hmyzu a obratlovců. Na vybraných příkladech jsou představeny základní metody výzkumu hmyzího chování i způsoby jeho praktické aplikace zejména při kontrole populací škůdců.
Studenti se seznámí se základními poznatky o projevech a podstatě hmyzího chování a jeho biochemických a fyziologických mechanismech.
|
Předpoklady
|
předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
zodpovězení alespoň 50% otázek správně
|
Doporučená literatura
|
-
Eisner T. and Meinwald J. Chemical Ecology. National Academy Press 1995.
-
Gullan P.J. Crantson P.S. The Insects: An Outline of Entomology, Chapman and Hall, 1994 (kap. 4, 5, 10-13).
-
Kerkut G.A. and Gilbert L.I.: Comprehensive Insect Physiology, Biochemistry and Pharmacology, Pergamon Press, Oxford, 1985, vol. 9 (Behaviour).
-
Klowden M.J. Physiological Systems in Insects. Academic Press, 2002 (kap. 5, 11, 12).
-
Žďárek J. Proč vosy, včely, čmeláci, mravenci a termiti
? Aneb Hmyzí státy. ÚOCHB AV ČR, 1997.
|