Vyučující
|
-
Košťál Vladimír, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: (1) Základní definice a pojmy: habituace, sensitizace, aklimace, aklimatizace, adaptace, adaptivní strategie, homeostáza, adaptabilní struktury, pozemské habitaty. (2) Časová struktura organismu: biologické hodiny, fotoperiodický kalendář. (3, 4) Sezónní životní cykly: reprodukční cykly, změna fenotypu, migrace, dormance, diapauza. (5, 6) Termální biologie ektotermů: kryoprotektanty a nemrznoucí směsi, speciální proteiny, membrány, adaptace pro život za polárními kruhy. (7, 8) Termální biologie endotermů: kontrola teploty, letargické stavy, hibernace. (9, 10) Vodní, iontová a osmotická biologie: transpirace, exkrece, absorbce vzdušné vlhkosti, anhydrobióza, adaptace pro život v poušti a ve slaných jezerech. (11) Hypoxie, anoxie a oxidativní stres: fakultativní anaerobie, metabolická deprese, osmobióza, kyslíkové radikály a antioxidativní systémy, adaptace pro život v anaerobních podmínkách. (12) Extrémní tlak, barotolernace a barofilie, potápění, adaptace pro život na oceánském dně, speciální habitaty: black smokers, cold seeps.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Případová studie
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit zájemce s principy a mechanismy, jež umožňují živočichům přežívat v různém, mnohdy extrémním a navíc cyklicky se měnícím prostředí. Mechanismy budou vysvětlovány od úrovně genové exprese, přes buněčné a metabolické funkce, struktury a orgánové systémy až po chování. Klíčové principy budou podrobně vysvětleny na modelových organismech, bezobratlých i obratlovcích, včetně člověka. V centru pozornosti budou strategie přežití jedince vystaveného dannému prostředí (základní i speciální pozemské habitaty), avšak úroveň jedinců bude vždy zvažována v širších ekologických a evolučních souvislostech.
Absolvent kursu bude schopen uvažovat o biologických problémech v jejich celistvosti. Na vybraných příkladech absolvent pochopí, JAK jsou provázány jednotlivé úrovně biologické organizace od biochemické až po behaviorální a evoluční.
|
Předpoklady
|
Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
úspěšné zodpovězení alespoň 65% otázek
|
Doporučená literatura
|
-
Hochachka P.W., Somero G.N. (2002). Biochemical Adaptation: Mechanisms and Process in Physiological Evolution. Oxford University Press, Oxford..
-
Schmidt-Nielsen K. (1997). Animal Physiology: Adaptation and Environment. Cambridge University Press, Cambridge..
-
Willmer P., Stone G., Johnston I. (2000). Environmental Physiology of Animals. Oxford: Blackwell Science Ltd., 2000.
|