Vyučující
|
-
Šumbera Radim, prof. Mgr. Ph.D.
-
Robovská Pavla, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Embryonální základ orgánových soustav (stavba a typy vajíček, druhy rýhování, formování zárodečných listů, tělní dutiny, vznik orgánových soustav); Anatomie skupin Hemichordata, Urochordata a Cephalochordata (jako výchozí stav pro pochopení vývoje struktur u obratlovců); Kosterní soustava I. + II (typy osifikací, stavba a druhy kostí, žaberní oblouky stavba a jejich deriváty, anatomie lebky, stavba axiálního skeletu, typy obratlů); Kostra končetin (vývoj párových končetin, anatomie končetin a jejich pletenců, vznik žeber); Pokryv těla a svalová soustava (struktura kůže a její deriváty, druhy svaloviny branchiální, epaxiální a hypaxiální svalstvo); Trávicí soustava (anatomie zubů a typy dentice, anatomie a adaptace trávicího traktu na typ potravy); Dýchací soustava (stavba, adaptace, různé hlasové orgány); Oběhový a lymfatický systém, žlázy s vnitřní sekrecí (krevní buňky, ontogenetický a evoluční vývoj krevního řečiště, stavba žláz s vnitřní sekrecí); Vylučovací a pohlavní soustava (ontogenetický vývoj a stavba močopohlavní soustavy, vznik a anatomie ledvin); Nervová soustava (CNS ontogenetický a evoluční vývoj, anatomie, periferní nervstvo); Smyslové orgány (stavba postranní smyslové čáry, hmatových, chuťových a olfaktorických receptorů, anatomie ucha, sluchové kůstky, rovnovážný orgán, stavba oka). Obsah cvičení: Pitva ryby, obojživelníka, plaza, ptáka a savce zaměřená na porovnání homologických a analogických struktur u daných skupin obratlovců. Ukázka kosterního materiálu, zdůraznění vývoje evolučně zajímavých adaptací. Ukázka počítačového modelování histologických řezů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Exkurze
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 100 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je seznámení studentů nejen s popisnou anatomií obratlovců, ale také s ontogenetickým a evolučním vývojem jednotlivých orgánových soustav.
Cílem kurzu je seznámit studenty nejen s anatomií jednotlivých orgánových soustav obratlovců, ale hlavně s jejich evolucí a ontogenezí, aby se jejich stavbu nemuseli učit nazpaměť, ale dokázali si mnoho znaků sami odvodit. Tak lépe pochopí také jejich funkci.
|
Předpoklady
|
žádné speciální požadavky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet je udělen za aktivní účast na 3-denním pitevním praktiku ke konci semestru. Zkouška je písemný test s výběrem odpovědí, pro jejíž splnění je třeba získat alespoň 66 % bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Gaisler J., Zima J., 2018. Zoologie obratlovcu 3. vydání. Academia, 2018. ISBN 978-80-200-2702-3.
-
Gilbert S. F.. Developmental Biology. Sinauer Associates, Sunderland, Massachusetts, 9th Edition.. 2010.
-
Kämpfe, Lothar; Kittel, Rolf; Klapperstück, Johannes. Leitfaden der Anatomie der Wirbeltiere. 5. überarb. Aufl. Jena : VEB Gustav Fischer Verlag, 1987.
-
Liem K. F., Bemis W. E., Walker W. F. Jr., Grande L. Functional Anatomy of the Vertebrates. Harcourt College Publishers, Fort Worth.. 2001.
-
Pough F. H., Janis C. M., Heiser J. B., 2019. Vertebrate Life. 10th Edition.. Oxford University Press. ISBN 9781605356075.
-
Roček, Z. Obecná morfologie živočichů. Pomocný učební text. KZ UK, Praha.
-
Sigmund L., Hanák V., Pravda O.:. Zoologie strunatců. Karolinum, Praha. 1994.
|