Vyučující
|
-
Zrzavý Jan, prof. RNDr. CSc.
-
Doležal Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
-
Konečná Martina, Mgr. Ph.D.
-
Okrouhlík Jan, Mgr. Ph.D.
-
Janda Martin, doc. Ing. Ph.D.
-
Kubásek Jiří, RNDr. Ph.D.
-
Hronková Marie, Ing. Ph.D.
-
Chmelař Jindřich, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Diverzita organismů a modelové druhy 2. Interakce organismů a selekce (imunita, epidemie, paraziti) 3. Mnohobuněčnost - vznik a podstata 4. Kmenové buňky, rakovina jako projevy mnohobuněčnosti 5. Vývojová biologie - diferenciace buněk 6. Vývojová biologie - evo-devo 7. Fotosyntéza 8. Fyziologie rostlin I - světlo jako zdroj energie 9. Fyziologie rostlin II - smyslový svět rostlin, tropismy 10. Fyziologie živočichů I 11. Fyziologie živočichů II 12. Chování - neurobiologie, smysly 13. Chování - kooperace, altruismus
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je pochopení základů vývojové biologie, fyziologie rostlin a živočichů. Tento předmět je vyučován paralelně s dalšími předměty Buněčná biologie a genetika, Evoluční biologie a fylogeneze, a Ekologie a ŽP, jejichž obsah je koordinován tak, aby studenti chápali provázanost jednotlivých biologických fenoménů na úrovni molekul, organismů, druhů a ekosystémů.
|
Předpoklady
|
Základní znalost středoškolské biologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student musí napsat zkouškový test alespoň na 50 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Gilbert S.F. 2010: Developmental Biology. Sinauer Ass..
-
Hill R.V. 2012: Animal Physiology. Sinauer Ass..
-
Chamovitz D.: Co rostlina ví. Průvodce smyslovým světem rostlin. Academia 2020.
-
Petr J.: Desatero smyslů Jak lidé a zvířata vnímají okolní svět. Argo/Dokořán 2020.
-
Rozsypal S. a kol. Nový přehled biologie, Scientia 2003.
-
Votýpka J. a kol: O parazitech a lidech. Triton, 2018.
-
Zrzavý et al: Jak se dělá evoluce. Labyrintem evoluční biologie. Argo/ Dokořán, 2017.
|