Předmět: Multimediální technologie

» Seznam fakult » FPR » UAI
Název předmětu Multimediální technologie
Kód předmětu UAI/317
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelínek Jiří, Ing. CSc.
Obsah předmětu
Obsah a osnova předmětu: 1. Úvod - multimédia a jejich typy a členění 2. Text jako médium - kvalita textu a základy typografie, vzhled jako podpora sdělení 3. Digitalizace signálu - vzorkování a kvantizace, AD/DA převodníky, chyby digitalizace (moaré, šum?) 4. Formáty zvukových dat, bezeztrátová komprese, zvukové transformace 5. Fourierova transformace ve zvuku, frekvenční a časové maskování, ztrátové kompresní algoritmy 6. Zpracování zvuku na vyšší úrovni - používané aplikace, využití umělé inteligence, TTS a STT 7. Zpracování rastrové grafiky - optimalizace barevné palety, základní úpravy, konvoluční transformace, bezeztrátové kompresní algoritmy 8. Ztrátové kompresní algoritmy a diskrétní cosinová transformace 9. Zpracování rastrové grafiky na vyšší úrovni - aplikace, služby, AI 10. Formáty vektorové grafiky, SVG, principy zpracování XML 11. Zpracování videa - formáty videa, kódování a komprese, streaming videa a vhodné kodeky 12. Práce s videem - SW, využití AI, tvorba multimediálních produktů 13. Exkurze do organizací zaměřených na zpracování multimédií Obsah cvičení: 1. - 2. Klasifikace a příklady multimédií kolem nás, zpracování textu vPythonu, generování embeddings. 3. - 4. Rastrový obraz - obrazové editory, histogram, transformace a optimalizace vPythonu, frekvenční analýza. 5. Vektorová grafika - úprava SVG souborů v Inkscape, parsování XML struktury, konverze formátů 6. - 8. Zvuk - import do PC, frekvenční analýza, transformace, nástroje pro práci se zvukem, MIDI a syntéza zvuku. 9. - 10. Práce svideem - pořízení, transformace, porovnání kodeků, streaming, kódování. 11. Ai a multimédia - použití AI modelů pro generování multimédií, konverze medií mezi sebou (text2image, ) HuggingFace modely pro audio generování, vliv na etiku a důvěru. 12. Mediální projekt - kompletní proces produkce - pořízení, postprocessing, distribuce přes mediální služby. 13. Exkurze na profesionálním pracovišti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktická výuka, Skupinová výuka
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na oblast zpracování multimediálních signálů a dat. Jeho cílem je představit pokročilé techniky, které nejsou běžnému uživateli multimédií prezentovány, jsou však pro práci s nimi klíčové a použitelné i pro jiné úlohy. V rámci přednášek budou probírána hlavní témata zabývající se zpracováním signálu obecně, práci se zvukem, statickým obrazem a videem. Na cvičeních se studenti s probranými postupy seznámí prakticky pomocí dostupných pomůcek, vlastní implementací vybraných metod, případně užitím připravených řešení v rozsáhlejších projektech. Po absolvování předmětu student získá znalosti nutné pro kvalifikovanou práci s multimediálními daty, a to jak v teoretické, tak praktické rovině.
Po absolvování předmětu student získá znalosti nutné pro kvalifikovanou práci s multimediálními daty, a to jak v teoretické, tak praktické rovině. Student bude schopen tato data zpracovávat jak na vyšší úrovni do multimediálních děl, tak na úrovni nižší zaměřené na konkrétní reprezentaci dat a manipulaci s ní.
Předpoklady
Předpokladem pro tento předměte je úspěšné absolvování předmětu OBP I.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce, Průběžné hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu je potřeba řešit průběžné úkoly ve cvičeních, absolvovat teoretický test, vypracovat semestrální projekt. Na řádném a opravném termínu zápočtu, stejně jako na každém termínu zkoušky jsou zakázány všechny pomůcky, kromě těch, které jsou povoleny vyučujícím.
Doporučená literatura
  • A ABD EL-LATIF, Ahmed, et al. (ed.). AI Techniques for Multimedia Data Processing. IGI Global. 2025.
  • BANERJEE, Sreeparna. Elements of Multimedia. CRC Press, 2019.. ISBN 9780429781292.
  • GUAN, Ling (ed.). Multimedia image and video processing. CRC press, 2017. ISBN 9781439830871.
  • CHRISTENSEN, Mads G. Introduction to Audio Processing. Springer, 2019. ISBN 9783030117818.
  • PAREKH, Ranjan. Principles of multimedia. CRC Press. 2025.
  • SCHAFFER, Curt. Deep Learning with Python. Shelter Island: Manning Publications, 2021. ISBN 9781617296864.
  • ZHANG, Yu-Jin. Image Engineering. Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2021. ISBN 978-981-15-5872-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr