Předmět: Didaktika informatiky na SŠ - I

» Seznam fakult » FPR » UAI
Název předmětu Didaktika informatiky na SŠ - I
Kód předmětu UAI/642
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prokýšek Miloš, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: " Didaktika IKT a informační výchova " Paradigmata výuky informatických předmětů " Vyučovací metody v informační výchově a informatické myšlení " Organizační formy výuky v informatických předmětech a předmětech integrující IKT do vyučování " Didaktické zásady a podmínky vyučovacího procesu ve vztahu k IKT " Přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků " Učební úlohy a strategie rozvoje informatického myšlení v mezioborovém kontextu " Bezpečnost a hygiena práce v předmětech s integrací IKT Obsah cvičení: Definování výukových cílů Tvorba plánu výuky Užití aktivizačních metod ve výuce IKT Nové formy spolupráce ve třídě (BYOD, cloud, kolaborace) Mezipředmětové vazby IKT Uspořádání učebny a hygiena práce

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvíjet didaktické myšlení studentů v oblasti IKT s cílem efektivního přenosu informatického myšlení na žáky SŠ. Předmět je vystaven na širším teoretickém psycho-pedagogickém základu a reflektuje soudobé trendy v didaktických přístupech v oblasti IKT, které vykazují výrazná oborová specifika a vyznačují se silnými mezioborovými vazbami. Předmět vychází z předpokládané základní úrovně oborových znalostí IKT získaných v předchozím studiu a staví na nich. Důraz je kladen na systémový přístup k výuce, aplikační rozměr IKT v dalších oborech i obecně platné principy a postupy aplikovatelné i mimo IKT prostředí.
Student získá základní znalosti pro praktickou výuku na střední škole v oblasti obsahové, hodnotící i organizační.
Předpoklady
Znalosti z oblasti ICT technologií nejméně na uživatelské úrovni. Všeobecná znalost pedagogiky, pscyho-pedagogických paradigmat a učebních metod.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na výuce. Vypracování a obhajoba samostatné práce.
Doporučená literatura
  • Fojtík, Rostislav, Mgr.: Didaktika informatiky II. Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. Dostupné z http://www1.osu.cz/~fojtik/doc/DISS2.pdf. Datum přístupu 7/2011..
  • kurikulární dokumenty: RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ.
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
  • SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.
  • STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr