Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - multimedia, hypermedia 2. Produkce mediálních děl - dynamická a statická média, produkční řetězec, scénář 3. Text a hypertext - vnímání, textové útvary, hypertext a interaktivita, technologie 4. Bitová grafika - užití, formáty, transformace obrazu, doplňkový hardware , návrh a tvorba 5. Vektorová grafika - užití, formáty a transformace, návrh a tvorba 6. 3D grafika - charakteristika, popis scény, rendering, návrh a tvorba, alternativní užití hardwaru (paralelní výpočty) 7. Zpracování zvuku - základy akustiky, analýza a syntéza řeči, ovládání PC 8. Obecný zvuk - formáty, transformace, tvorba a zpracování 9. Strukturovaný zvuk - principy, tvorba a editace 10. Video - formáty, animace, principy návrhu, scénáře, fáze realizace, hardware, návrh a tvorba včetně editace 11. Virtuální realita - charakteristika, technologie, možnosti uplatnění 12. Distribuce mediálních děl - klasické cesty, internet, mobilní technologie, vyhledávání v médiích 13. Prezentace dat - prezentační techniky a technologie, struktura a výstavba multimediální prezentace, interaktivita, výběr nástrojů 14. Multimediální komunikace - ip telefonie, videokonference, mobilní komunikace, komplexní komunikační systémy 15. Multimédia ve firemní praxi - e-learning, reklama a marketing, komunikace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Laboratorní práce, Grafické a výtvarné činnosti, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 48 hodin za semestr
- Exkurze
- 3 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům jak celkový přehled v moderní a aktuální oblasti multimediálních technologií v rámci přednášek, tak zejména konkrétní praktické zkušenosti z jejich tvorby a využití ve cvičeních. Právě na praktické užití a kreativní tvorbu bude kladen důraz při týmové práci. Jednotlivé oblasti multimedií budou probírány v samostatných tématech. Oblast grafiky se soustředí zejména na rozšíření znalostí včetně 2D a 3D transformacích obrazu, na hardware pro grafiku a na 3D grafiku. Dále budou podrobně probrány oblasti zvuku a videa, opět s důrazem na praktické užití. Zmíněna bude též tvorba animací. Zvláštní důraz pak bude kladen na multimediální prezentaci dat, zejména jejich vizualizaci. Samostatná část bude zaměřena na multimedia a jejich distribuci pomocí Internetu. Obsahem přednášek budou zejména teoretické pasáže spojené s danou tématikou. V rámci cvičení budou studenti seznamováni a používanými technologiemi, na kterých budou v týmech řešit zadané praktické projekty.
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni: - prakticky vytvářet mediální produkty (grafika, zvuk, video) - používat multimediální komunikační nástroje - používat vybrané internetové technologie pro distribuci multimédií - orientovat se v možnostech uplatnění multimedií ve firemní a vědecké praxi - vybrat a použít vhodný způsob prezentace dat, produktů a služeb pro daný účel - využívat multimediální komunikační nástroje a služby - orientovat se v oblasti mediální tvorby a v oblasti mediální produkce a distribuce - připravovat podklady pro produkci jednoduchého mediálního produktu - spolupracovat na různých pozicích v týmu
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje předběžné znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Kombinovaná zkouška, Seminární práce
V průběhu semestru student vypracuje příklady vyplývající z probírané látky. Zkouška vychází z průběhu semestru, zpracování semestrální práce a teoretického testu. Podmínky zakončení: Splnění průběžných úkolů (cca 5 úkolů) - 5 x 10 b. (min. 25 b.) Zpracování semestrální práce - 40 b. (min. 20 b.) Test - 30 b. (min. 15 b.) Na řádném a opravném termínu zápočtu, stejně jako na každém termínu zkoušky jsou zakázány všechny pomůcky, kromě těch, které jsou povoleny vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Albarran A. B. Management of Electronic Media, ISBN 0495569429.
-
Grace, R. Hudba a zvuk na počítači, ISBN 80-7169-519-X.
-
Informační zdroje na síti Internet. Vzhledem k častým obměnám budou konkrétní místa upřesněna při zahájení výuky předmětu.
-
May, A. Multimedia : digital photography, ISBN 0-7513-0993-1.
-
Schellmann B., Gaida P., Gläser M., Kegel T. Média, ISBN 80-86706-06-0.
-
Žára J., Beneš B., Sochor J., Felkel P. Moderní počítačová grafika, ISBN 80-251-0454-0.
-
Jelínek, J. Webové stránky předmětu v systému Moodle.
|