Předmět: Počítačová grafika

» Seznam fakult » FPR » UAI
Název předmětu Počítačová grafika
Kód předmětu UAI/740
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prokýšek Miloš, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: - Počítačová grafika 1. Úvod do počítačové grafiky - seznámení s předmětem, pojmy, světlo, barvy a barevné systémy 2. Obraz a jeho reprezentace -, kvantizace, vzorkování, aliasing, geometrické transformace, transformace barev, komprese obrazu 3. Technologie pro práci s počítačovou grafikou - obrazové vstupy a výstupy - 3D grafika a její zpracování 4. Úvod do OpenGL 5. Transformace - 2D, 3D, projekce 6. Světlo - osvětlovací model, světelné zdroje, stínovací model 7. Řešení viditelnosti - vlastnosti objektu, používané algoritmy 8. Textury - způsob mapování, typy textur 9. 3D zobrazování - principy, technologie, 2,5D, stereoskopické zobrazování - Analýza obrazů 10. 2D a 3D scény 11. Morfologické zpracování obrazů - detektory hran, šumová filtrace, fourierova transformace 12. Detekce a extrakce příznaků - filtrace, dekonvoluce, detekce kontur 13. Rozpoznávání objektů - příklady aplikací (počítání mincí, rozpoznávání obličeje, ?) Obsah cvičení: Odpovídá struktuře přednášek.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Grafické a výtvarné činnosti, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Praktická výuka
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s základy počítačové grafiky a zpracováním a analýzou digitálních obrazových dat. Předmět je obsahově zaměřen na tři hlavní oblasti a to: obraz a jeho digitální reprezentace, 3D grafika a její zpracování a analýza obrazu.
Student je schopen pracovat s počítačovou grafikou na základní úrovni a dokáže se orientovat v tématické odborné literatuře a dále se samostatně rozvíjet.
Předpoklady
Základní znalosti programování.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Odevzdání dílčích úkolů, obhajoba semestrální práce spojená s ústní zkouškou z teorie počítačové grafiky.
Doporučená literatura
  • Russ, John C. Introduction to image processing and analysis, CRC Press, 2008.
  • Russ, John C. The image processing handbook, CRC Press, 2002.
  • ŽÁRA, Jiří, Bedřich BENEŠ a Jiří SOCHR. Moderní počítačová grafika. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Computer Press, 2004, 609 s. ISBN 80-251-0454-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr