Předmět: Výuka chemie pro učitele SŠ

» Seznam fakult » FPR » UCH
Název předmětu Výuka chemie pro učitele SŠ
Kód předmětu UCH/065
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kahounová Ludmila, Mgr.
Obsah předmětu
Laboratorní cvičení je koncipováno tak, aby uvedlo studenty do praktické výuky chemie, kterou si vyzkouší na připravených experimentech. Učitelé by již měli mít přehled a základní poznatky z obecné, anorganické, organické, fyzikální chemie a biochemie, měli by se orientovat v chemickém textu, znát software pro tvorbu chemických vzorců a internet pro učitele chemie. Experimenty byly navrženy s ohledem na možnost jejich využití v běžném životě. Jednotlivé úlohy budou zaměřeny na: 1. Alkalimetrické stanovení kyseliny octové v octu 2. Stanovení kyseliny L-askorbové (vitamínu C) jodometricky 3. Chelatometrické stanovení vápníku a hořčíku v minerální a pitné vodě 4. Stanovení chloridů ve vodě podle Mohra

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Chemie je obor, který se neustále vyvíjí, a proto je nutné, aby školní vzdělávací systém na tento vývoj reagoval a neustále aktualizoval obsah vzdělávání. Je zapotřebí transformace nově získaných poznatků do školního prostředí středních škol, tedy neustálé vzdělávání učitelů ve svém vědním oboru. V předmětu bude kladen důraz na propojení chemických pokroků s každodenním životem a též na možná propojení s výukou chemie na středních školách. Předmět je zaměřen na možnosti využití moderních technologií ve školní praxi se zaměřením na výuku chemie. Studenti provedou praktické laboratorní experimenty. Zkušenosti z těchto cvičení budou moci uplatnit ve výuce chemie.
Studenti se naučí používat vhodné účební pomůcky a zopakují si poznatky z chemie a biochemie k úspěšnému složení magisterské závěrečné zkoušky.
Předpoklady
Minimálním požadavkem na studenty jsou základní znalosti chemie a biochemie a dále znalosti získané po ukončení bakalářského studia odborného zaměření.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Požadavkem na úspěšné zakončení kurzu je aktivní účast studenta na cvičeních. Závěrečná zkouška bude mít formu ústního pohovoru s finálním hodnocením formou udělení známky.
Doporučená literatura
  • Ivana Kutá Smatanová a Michal Kutý. Laboratorní cvičení z chemie. JU v Českých Budějovicích (2013), 279 stran, ISBN 978-80-87437-51-3.
  • Michal Kutý a Ivana Kutá Smatanová. Chemie v příkladech. JU v Českých Budějovicích (2013), 269 stran, ISBN 978-80-87437-56-8.
  • Škoda Jiří. Chemie 8 Příručka učitele, Fraus (2006), ISBN: 80-7238-444-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr