Předmět: Úvod do praxe odborného pedagoga

» Seznam fakult » FPR » UCH
Název předmětu Úvod do praxe odborného pedagoga
Kód předmětu UCH/066
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah cvičení: Komunikace, diskuse, pozorování, anketa, dotazník. Osobnost učitele. Vyučovací styl a kompetence učitele. Příprava na vyučování. Organizace výuky. Komunikace. Motivace k učení. Autorita učitele x kázeň žáků. Současné výchovné problémy (šikana, záškoláctví, kouření, alkohol, drogy, mobil ve výuce apod.). Rozbor, diskuse. Učitelé s dolouholetou praxí přednáší na témata: 1. Jak zvlánou roli učitele, motivace, přístup k výuce (Mirka Řežábková, 20 let v PPP, nyní ZŠ Máj) 2. Třídnická kniha, třídnická hodina, metodický plán, práce s rodiči (Šárka Straňáková, M-F 8. a 9.tř, ZŠ Máj) 3. Třídní schůzky, jednání s rodiči (Jana Hudáková, Ch-B, G Jírovcova) 4. Hodnocení žáků, OSPOD, příprava posudků (Petra Hluštíková, ZŠ Pohůrecká) 5. Výuka odborných předmětů (Mirka Sekyrková, Ch-B, G Jírovcova) 6. Praktická výuka, laboratorní experiment, plán, příprava, realizace 7. Jak řešit problémovou situaci v hodině (všichni studenti a přednášející)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Případová studie
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
V Úvodu do praxe odborného pedagoga se studenti - budoucí učitelé, prostřednictvím výkladu a diskuse se zkušenými pedagogy s dlouholetou praxí seznámí s výzvami, které je čekají po jejich nástupu do učitelského povolání, a získají dovednosti potřebné k úspěšnému řešení těchto situací. Hlavním cílem předmětu je spojit teoretické znalosti s praktickými otázkami ve vzdělávání.
Absolventi studia se seznámí s modelovými situacemi na budoucím pracovišti a naučí se na ně reagovat adekvátním způsobem.
Předpoklady
Minimálním požadavkem na studenty jsou znalosti získané po ukončení bakalářského studia odborného zaměření.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Požadavkem na úspěšné zakončení kurzu je aktivní účast studenta na cvičeních. V průběhu cvičení bude hodnocena samostatnost a kreativita, schopnost syntézy, analýzy a vzájemné spolupráce. Kurz bude ukončen zápočtem.
Doporučená literatura
  • Šmikmátorová, P., Navrátilová, P. Nic nežije bez chemie, CPress (2018), ISBN: 978-80-264-2148-1.
  • Vacík Jiří, Barthová Jana, Pacák Josef a kolektiv:. Přehled středoškolské chemie, SPN (1999), ISBN: 978-80-7235-108.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr