Vyučující
|
-
Kutá Smatanová Ivana, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: Komunikace, diskuse, pozorování, anketa, dotazník. Osobnost učitele. Vyučovací styl a kompetence učitele. Příprava na vyučování. Organizace výuky. Komunikace. Motivace k učení. Autorita učitele x kázeň žáků. Současné výchovné problémy (šikana, záškoláctví, kouření, alkohol, drogy, mobil ve výuce apod.). Rozbor, diskuse. Učitelé s dolouholetou praxí přednáší na témata: 1. Jak zvlánou roli učitele, motivace, přístup k výuce (Mirka Řežábková, 20 let v PPP, nyní ZŠ Máj) 2. Třídnická kniha, třídnická hodina, metodický plán, práce s rodiči (Šárka Straňáková, M-F 8. a 9.tř, ZŠ Máj) 3. Třídní schůzky, jednání s rodiči (Jana Hudáková, Ch-B, G Jírovcova) 4. Hodnocení žáků, OSPOD, příprava posudků (Petra Hluštíková, ZŠ Pohůrecká) 5. Výuka odborných předmětů (Mirka Sekyrková, Ch-B, G Jírovcova) 6. Praktická výuka, laboratorní experiment, plán, příprava, realizace 7. Jak řešit problémovou situaci v hodině (všichni studenti a přednášející)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Případová studie
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V Úvodu do praxe odborného pedagoga se studenti - budoucí učitelé, prostřednictvím výkladu a diskuse se zkušenými pedagogy s dlouholetou praxí seznámí s výzvami, které je čekají po jejich nástupu do učitelského povolání, a získají dovednosti potřebné k úspěšnému řešení těchto situací. Hlavním cílem předmětu je spojit teoretické znalosti s praktickými otázkami ve vzdělávání.
Absolventi studia se seznámí s modelovými situacemi na budoucím pracovišti a naučí se na ně reagovat adekvátním způsobem.
|
Předpoklady
|
Minimálním požadavkem na studenty jsou znalosti získané po ukončení bakalářského studia odborného zaměření.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Požadavkem na úspěšné zakončení kurzu je aktivní účast studenta na cvičeních. V průběhu cvičení bude hodnocena samostatnost a kreativita, schopnost syntézy, analýzy a vzájemné spolupráce. Kurz bude ukončen zápočtem.
|
Doporučená literatura
|
-
Šmikmátorová, P., Navrátilová, P. Nic nežije bez chemie, CPress (2018), ISBN: 978-80-264-2148-1.
-
Vacík Jiří, Barthová Jana, Pacák Josef a kolektiv:. Přehled středoškolské chemie, SPN (1999), ISBN: 978-80-7235-108.
|