Název předmětu | Chemické principy a udržitelnost |
---|---|
Kód předmětu | UCH/402 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | angličtina |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: 1. Abiotické složky ekosystému Energie (Sluneční energie), Atmosféra (Složení, fyzikálně-chemické vlastnosti a reakce v atmosféře, kyselé deště, smog, skleníkový jev), Hydrosféra (Voda, salinita, hydrologický cyklus), Pedosféra (Složení, fyzikálně-chemické vlastnosti a reakce v pedosféře) 2. Biotické složky ekosystému (Biogenní prvky, molekuly v živých organismech, biomakromolekuly a nadmolekulární struktury) 3. Toky látek a energie v přírodě (1. část) Trofické úrovně a chemická komunikace, Geologické cykly, Biogeochemické cykly (Koloběh uhlíku, kyslíku, dusíku, síry, fosforu) 4. Toky látek a energie v přírodě (2. část) Trofické úrovně a chemická komunikace, Geologické cykly, Biogeochemické cykly (Koloběh uhlíku, kyslíku, dusíku, síry, fosforu) 5. Chemické prvky a jejich dostupnost na Zemi (1. část) (Přirozený výskyt, dostupnost a zásoba prvků a minerálů, Transmutace prvků, Periodická soustava prvků a jejich vlastnosti) 6. Chemické prvky a jejich dostupnost na Zemi (2. část) (Přirozený výskyt, dostupnost a zásoba prvků a minerálů, Transmutace prvků, Periodická soustava prvků a jejich vlastnosti) 7. Od minerálů k materiálům (1. část) Proces konverze prvků od jejich zdroje na Zemi na potřebné materiály pro vybrané prvky (Li, C, Al, Si, Ge, In, Te) 8. Od minerálů k materiálům (2. část) Proces konverze prvků od jejich zdroje na Zemi na potřebné materiály pro vybrané prvky (Ti, Fe, Co, Ni, Cu, Pt skupina kovů) 9. Materiál sklo a cement 10. Těkavé prvky a jejich zdroje, úprava a zpracování odpadních plynů, syntéza chemikálií z oxidů uhlíku 11. Polymery (typy, syntéza, odpad, další zpracování, recyklace) 12. Voda ? zdroje vody, voda jako zdroj prvků, voda jako součást technologických procesů 13. Evropská strategie pro udržitelnost chemických látek, koncept Safe and sustainable by design (bezpečný a udržitelný designem) pro chemikálie a materiály Obsah cvičení/semináře: Cvičení budou probíhat s ohledem na téma přednášky a povedou k aktivnímu zapojení studentů. Důraz bude kladen na propojování a interpretaci poznatků, práci s informačními zdroji, řešení příkladů, vedení diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
První část kurzu bude tematicky věnována složkám ekosystému, důraz bude kladen na porozumění chemické komunikaci složek a biogeochemickým cyklům. Studenti si osvojí znalosti potřebné pro následné studium a pochopení souvislostí témat v rámci dalších kurzů SP Management udržitelnosti (např. Ekologie a ochrana biodiverzity). Druhá část kurzu bude věnována chemickým prvkům a jejich dostupnosti na Zemi. V průběhu kurzu budou studenti postupně hledat odpověď na klíčovou otázku: Jak lze chemické principy využít k pochopení tlaků na náš svět od emisí skleníkových plynů přes zásoby vody až po výrobu energie? Výuka povede k propojování chemických principů a environmentálního kontextu. Studenti získají znalosti a dovednosti nezbytné pro hledání souvislostí mezi příčinami a dopady na životní prostředí a následné hodnocení možností řešení, která by měla být udržitelná.
|
Předpoklady |
Základní středoškolské znalosti z oboru chemie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
aktivní účast v průběhu semestru, účast na seminářích 80 %, písemná a ústní zkouška (min práh pro splnění 60 %). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|