Předmět: Polutanty životního prostředí

» Seznam fakult » FPR » UCH
Název předmětu Polutanty životního prostředí
Kód předmětu UCH/406
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fojtíková Pavla, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základní terminologie (polutanty životního prostředí, stabilita, distribuce, akumulace, toxicita, ekotoxicita, environmentální toxikologie, faktory ovlivňující toxicitu látek); zadání projektu 2. Distribuce polutantů do složek ŽP (transport látek složkami ŽP, distribuční koeficienty, fyzikálně-chemické vlastnosti polutantů) 3. Toxikologické a ekotoxikologické aspekty polutantů ŽP (toxikokinetika a toxikodynamika, hodnocení toxicity látek, ekotoxikologické testy) 4. Transformace a degradace polutantů ve složkách životního prostředí (možnosti chemické přeměny, abiotické a biotické procesy, perzistence) 5. ? 6.Typy polutantů ? základní přehled anorganických a organických polutantů ŽP, biologické polutanty ŽP (zdroje, fyzikálně-chemické vlastnosti, toxicita, zdroje informací) (skupiny polutantů ? např. těžké kovy, nano materiály, pesticidy, léčiva, plasty, technická aditiva, produkty denní péče, výbušniny, organokovy, perzistentní organické polutanty (POP) - bromované retardéry hoření (BFR), polychlorované bifenyly (PCB), organochlorované pesticidy (OCP), chlorované parafiny (CP), perfluoralkylované sloučeniny (PFAS), dale polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU), ftaláty, UV filtry, organofosfátové retardéry hoření (OPFR) ?.) V první části semestru získají studenti základní teoretické znalosti v oblasti témat polutantů životního prostředí. V druhé části semestru budou studenti získané znalosti uplatňovat, prohlubovat, doplňovat při projektové výuce. Bude zpracováváno téma polutantů v širších souvislostech. Důraz bude kladen na propojování znalostí, schopnost získat relevantní data a informace. Příklady k projektové výuce: - skládka a její následný požár jako zdroj polutantů ŽP - třídění a spalování odpadů jako environmentální výzva Cvičení budou probíhat v úzké návaznosti na obsah přednášek, budou věnována zpracování projektu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Porozumět problematice polutantů životního prostředí (ŽP) v širším kontextu. Získat základní povědomí o typech polutantů a jejich distribuci do složek ŽP. Naučit se vyhledávat v oblasti polutantů ŽP relevantní informace, porozumět jim a umět je interpretovat, prezentovat, komunikovat.

Předpoklady
Chemické principy a udržitelnost

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínky splnění: aktivní účast v průběhu semestru, účast na seminářích 80 %, ústní zkouška formou prezentace projektu
Doporučená literatura
  • Jan Schwarzbauer, Branimir Jovančicevic (2018): Organic Pollutants in the Geosphere (Springer, ISBN 978-3-319-68937-1).
  • Vladimír Kočí, Klára Mocová (2009): Ekotoxikologie pro chemiky (VŠCHT, Praha, ISBN 978-80-7080-699-9) (kniha dostupná online).
  • Zuzana Rošková, Pavla Tomášová, Lenka McGachy (2021): Toxikologie a ekotoxikologie I (VŠCHT, Praha, ISBN 978-80-7592-097-3).


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr