|
Vyučující
|
-
Bali Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj genderové problematiky 2. Feministické teorie a základní pojmy genderových studií 3. Genderové stereotypy 4. Genderová rovnost na trhu práce 5. Gender a právo 6. Politická dimenze genderu - reprezentace, moc a veřejný prostor 7. Gender, rasa, etnicita a sexualita - intersekcionální perspektiva 8. Rodina a gender - proměny modelu rodiny, rodičovství a péče 9. Domácí násilí, genderová spravedlnost a sociální politika 10. Gender a náboženství 11. Gender a média - reprezentace žen, mužů a genderové identity v mediálním prostoru
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základními koncepty a teoriemi genderové problematiky. Kurz se zaměřuje na historický vývoj genderových rolí, proměny postavení žen a mužů v soukromé i veřejné sféře a jejich vztah k sociálním strukturám, institucím a kulturním normám. Tématu rodiny - proměn modelu rodiny, rodičovství a péče - se kurz věnuje napříč jednotlivými tematickými bloky, a to v kontextu genderových vztahů a společenských změn. Důraz je kladen na analýzu genderových nerovností, na průnik genderu s dalšími kategoriemi identity (rasa, třída, sexualita apod.) a na reflexi aktuálních společenských a mediálních diskurzů vztahující se k problematice genderu.
Studenti a studentky získají znalosti z oblasti genderové problematiky, porozumí klíčovým pojmům a teoriím a dokážou je vztáhnout k současným společenským otázkám. Budou umět reflektovat historické, kulturní a sociální souvislosti genderu a analyzovat mimo jiné postavení žen a mužů v rodině i na trhu práce a rozpoznat projevy nerovnosti, diskriminace apod.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- aktivní účast na seminářích, - zpracování odborné eseje na libovolně zvolené téma týkající se genderové problematiky - ústní zkouška - obsah kurzu a reflexe zpracované eseje.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Dudová, R., A. Křížková. Czech Parents Under Lockdown: Different Positions, Different Temporalities?. 2024.
-
Kateřina Prášilová. Fenomén "prarodin": prarodiče intenzivně pečující o vnoučata (přehledová studie). 2021.
-
Křížková, A., Pospíšilová, K., Maříková, H., Marková Volejníčková, R. Rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR. Pracoviště, zaměstnání, stejná práce a rozklad faktorů / Gender pay gap in CR. Workplaces, occupations, equal work and decomposition of factors.. 2018.
-
Kubálková, Petra. Gender a média.. 2009.
-
Oakley, M. Pohlaví, gender a společnost. 2000.
-
Renzetti, Blaire,Curran, Daniel. Ženy, muži a společnost. 2003.
-
Věra Kuchařová a kol. Česká rodina na počátku 21. století : životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha, 2019.
-
Voňková, J., Huňková, M. et al. Domácí násilí v českém právu z pohledu žen. 2004.
|