|
Vyučující
|
-
Lacca Emanuele, M.A. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- 1.-2. týden: Lidská důstojnost: její historie a význam - 3.-4. týden: Lidská práva: jejich historie a význam - 5.-6. týden: Důstojnost a práva jako základ individuálního a společenského rozvoje člověka - 7.-8. týden: Důstojnost jako sebeurčení člověka - 9.-10. týden: Práva nad rámec zákonů: kořeny lidského chování - 11.-12. týden: Hodnocení důstojnosti a práv v různých sociálních kontextech - 13. týden: Shrnutí a analýza hlavních otázek, které vyvstaly v průběhu kurzu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je prozkoumat hlavní historické a teoretické linie, které ovlivnily kritický vývoj důstojnosti a lidských práv. Kurz bude rozdělen do tří částí. V první části budou analyzovány pojmy důstojnosti a lidských práv z historicko-kritického hlediska, bude prozkoumána jejich geneze a hlavní teoretické linie, které vznikly v různých intelektuálních komunitách. Druhá část kurzu se bude zabývat některými osobnostmi, které představovaly zásadní mezníky ve vývoji důstojnosti a lidských práv mezi středověkem a novověkem. Tyto osobnosti lze považovat za zakladatele současných pojetí těchto dvou pojmů. Třetí část se bude zabývat některými díly současných intelektuálů, kteří měli rozhodující vliv na prosazení pojmů důstojnosti a lidských práv jako svobody sebeurčení a možnosti uplatňovat tuto svobodu na univerzální úrovni. Aby bylo možné dosáhnout cílů kurzu, je struktura výukových bloků organizována následovně: - 1.-2. týden: Lidská důstojnost: její historie a význam - 3.-4. týden: Lidská práva: jejich historie a význam - 5.-6. týden: Důstojnost a práva jako základ individuálního a společenského rozvoje člověka - 7.-8. týden: Důstojnost jako sebeurčení člověka - 9.-10. týden: Práva nad rámec zákonů: kořeny lidského chování - 11.-12. týden: Hodnocení důstojnosti a práv v různých sociálních kontextech - 13. týden: Shrnutí a analýza hlavních otázek, které vyvstaly v průběhu kurzu Metodika výuky je klasická "třídní" struktura. Učitel bude mít na starosti prezentaci témat studentům spolu s několika základními otázkami, o kterých budou studenti diskutovat ve třídě. Poté učitel povede třídu k nejrelevantnějším odpovědím na vybraná témata. Ti, kteří se z oprávněných důvodů nemohou účastnit prezenční výuky, budou moci navštěvovat hodiny prostřednictvím nástrojů pro vzdálenou komunikaci (např. MSTeams, Zoom, GMeet,). Aby bylo dosaženo maximálních cílů, bude studentům na začátku kurzu rozdána povinná literatura, která bude interaktivně analyzována pomocí technologických nástrojů, jako jsou smartboardy. Studenti budou mít dvě možnosti, jak kurz dokončit. Obě možnosti budou zohledňovat vybranou bibliografii ze sylabu a budou určeny pro studium ve třídě i samostudium. Esej. Studenti připraví esej o rozsahu 8-10 stran + bibliografie (Times New Roman 12, TNR 10 pro poznámky pod čarou, řádkování 1,5), kterou odevzdají v jednom ze zkouškových termínů, které budou včas oznámeny v systému IS STAG. Test. Studenti absolvují písemný test (4 otevřené otázky, max. 25 řádků na otázku, max. 2 hodiny) na fakultě. Termíny testů budou oznámeny v systému IS STAG v příslušném čase. Po ukončení kurzu bude možné uspořádat kolokvium, na kterém se bude hovořit o eseji/testu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej, Kolokvium
|
|
Doporučená literatura
|
-
Betty Reardon. Educating for Human Dignity. University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 1995. ISBN 9780812215243.
-
Boaventura de Sousa Santos. The Pluriverse of Human Rights. Routledge, New York, 2021. ISBN 9781032012216.
-
Gehrig, Rainer Bernard; Opatrný, Michal,; Birher, Nándor,; Baumann, Klaus-Dieter. Spirituality, ethics and social work. 1st edition. Freiburg : FreiDoc plus, 2021. ISBN 978-3-928969-86-4.
-
Mahmoudi, Hoda,; Penn, Michael L. Interdisciplinary perspectives on human dignity and human rights. Bingley, U.K. : Emerald Publishing Limited, 2019. ISBN 9781789738230.
-
Matthias Lutz-Bachmann. Human Dignity: Perspectives from a Critical Theory of Human Rights. Routledge, New York, 2018. ISBN 9781315468297.
-
Rowan Cruft. Philosophical Foundation of Human Rights. OUP, Oxford-New York, 2015. ISBN 9780199688623.
|