Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Práce s daty, statistika, small data, big data 2. Kvantitativního výzkumu: charakteristiky a kroky 3. Koncepty, indikátory, měření 4. Korelace, ne kauzalita 5. Typy proměnných a jejich transformace 6. Grafický a číselný popis rozložení dat 7. Cvičení s čísly: jak srovnávat 8. Statistika a celospolečenské jevy (HDP, nezaměstnanost) 9. Testování hypotéz a základní statistické metody
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka, Blended learning
|
Výstupy z učení
|
Co jsou big data? Je spravedlivější přidat stejně korun či stejně procent? Jak se počítá HDP? Na tyto a další každodenní otázky, kde se setkáváme se statistikou, vám pomůže tento kurz. Cílem předmětu je prohloubení znalostí z oblasti kvantitativního výzkumu pro použití v každodenním životě, v sociální práci a vědecké praxi. Studující se naučí sledovat a interpretovat statistická data a metody. Naučí se pracovat s různými zdroji dat. Důraz bude především kladen na osvojení si praktického statistického způsobu myšlení. Z matematických dovedností se předpokládá se znalost trojčlenky.
Umět pracovat s tabulkami, grafy a běžnými statistickými daty, která se zmiňují v médiích, osvojení si statistického způsobu myšlení.
|
Předpoklady
|
Základy výzkumných metod v sociálních vědách
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Seminární práce
- Aktivní účast na seminární části - Odevzdání 3 písemných prací (2 individuální, 1 kolektivní)
|
Doporučená literatura
|
-
Hendl. J a kol. Statistika v příkladech. Praha, 2014.
-
Hendl.J. Přehled statistických metod: analýza a meta-analýza dat. Praha, 2012.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu - základy kvantitativního výzkumu. Praha, 2016.
-
Mišovič, J. a kol. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov, 2010.
-
Novotná et al. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha. 2019.
|