Předmět: Kvalitativní metody výzkumu I

» Seznam fakult » FTE » KCHP
Název předmětu Kvalitativní metody výzkumu I
Kód předmětu KCHP/KMV2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bártová Zuzana, Dr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu, navazujicího na Kvalitativní výzkum I, je rozšířit a prohloubit znalosti v oblasti kvalitativního výzkumného procesu. Ve spojení s vlastními výzkumnými studiemi studující teoreticky a prakticky reflektují různé metodologické aspekty, které provází kvalitativní výzkumní proces. Pozornost je věnována reflexi vybraných metodologických témat jako výzkumná role v získávání dat, problémy, kterým může výzkumnictvo čelit v terénu, včetně etických otázek, zpracování dat a jejich analýza s využitím softwarových programů. Studující si také procvičí další kvalitativním metody jako je obsahová analýza a netnografie. 1. Pokročilé techniky kvalitativního výzkumu 2. Reflexivita a auto-analýza 3. Reflexivita a míra zapojení se do terénu 4. Obtížnosti v terénu 5. Etické otázky 6. Postup vytváření zakotvené teorie 7. Analýza a interpretace 8. Softwarové zpracování kvalitativních dat 9. Kvalita v kvalitativním výzkumu

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Případová studie
Výstupy z učení
Cílem předmětu, navazujicího na Kvalitativní výzkum I, je rozšířit a prohloubit znalosti v oblasti kvalitativního výzkumného procesu. Ve spojení s vlastními výzkumnými studiemi studující teoreticky a prakticky reflektují různé metodologické aspekty, které provází kvalitativní výzkumní proces. Pozornost je věnována reflexi vybraných metodologických témat jako výzkumná role v získávání dat, problémy, kterým může výzkumnictvo čelit v terénu, včetně etických otázek, zpracování dat a jejich analýza s využitím softwarových programů. Studující si také procvičí další kvalitativním metody jako je obsahová analýza a netnografie.

Předpoklady
Základní znalosti kvalitativním výzkumných metod na vysokoškolské úrovni a zkušenost s prováděním kvalitativního výzkumu

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení

Dvě písemné práce na základě vlastního výzkumu s kombinací kvalitativních metod reflektující obsah přednášek
Doporučená literatura
  • Bischoping, Katherine, and Gazso, Amber. Analyzing talk in the social sciences. London: Sage, 2016.
  • Caplan, Pat. The Ethics of Anthropology: Debates and Dilemmas. London: Routledge, 2003.
  • Denzin, Norman K. et al. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE, 2024.
  • Flick, Uwe (ed.). The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: Sage, 2014.
  • Kozinets, Robert V. Netnography: Doing Ethnographic Research Online. London: SAGE. 2015.
  • Stöckelová, Tereza a Abu Ghosh, Yasar (eds.). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013.
  • Strauss, Anselm a Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Sdružení Podané ruce, 1999.
  • Wacquant, Loic. Body and Soul: Notebooks of an Apprentice Boxer. Oxford: Oxford University Press, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr