Vyučující
|
-
Donéeová Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět tematicky pokrývá tyto okruhy: 1) Komunita 2) Lidský a sociální kapitál, důvěra v komunitě a společnosti 3) Občanská společnost a subsidiarita 4) Primární zdroje pomoci v komunitě, moc a zmocnění 5) Sociální práce v komunitě 6) Modely a taktiky komunitní práce 7) Sociální práce s komunitou a rizika "sociálního inženýrství" 8) Komunitní plánování sociálních služeb 9) Církve a náboženské společnosti v teritoriální komunitě 10) Sociální práce se společností
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální příprava ke zkoušce
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje především na teritoriální komunity. Vychází z otázky, zda je komunita spíše objektem sociální práce nebo je naopak sociální práce s komunitou nejúčinnějším způsobem řešení problémů jejích členů, tj. jednotlivců, rodin a skupin, které ji tvoří. Klade proto důraz na sociální práci v komunitě jako komplexní přístup k problémům členů komunity; komunitní plánování sociálních služeb chápe vůči ní doplňkově.
Studenti si v rámci předmětu osvojí tyto odborné znalosti a dovednosti: znalosti: - Student rozumí pojmům komunita, sociální práce s komunitou, komunitní plánování sociálních služeb, sociální kapitál, lidský kapitál, občanská společnost, zmocnění, subsidiarita - Student si uvědomuje celospolečenského kontext komunitní práce. dovednosti: - Student umí použít techniky práce s komunitou, umí naplánovat proces komunitní práce a vyhodnotit ho, umí vstoupit v roli sociálního pracovníka do procesu komunitního plánování sociálních služeb - Student umí rozlišit, kdy je třeba nasadit komunitní práci a kdy to třeba není; umí se vyhnout sociálním experimentů s komunitou, příp. společností
|
Předpoklady
|
Pro absolvování předmětu je nutné disponovat znalostmi a dovednosti z předmětů: - Teoretická východiska sociální práce 2 (KCHP/KTVSP2) - Případová sociální práce (KTEO/KTSPJ) - Sociální práce s rodinou (KCHP/KTSPR) - Sociální práce se skupinou (KCHP/KTSPS) - Sociální práce s menšinami (KCHP/KSPRM) - Sociální politika a sociální instituce (KCHP/KSPSI)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Kolokvium, Test
Podmínkou udělení zápočtu je: a) Vypracovat referát na zadané téma na kolokvium. Referát musí vycházet ze zadané literatury: shrnout názory autorů, srovnat je a okomentovat na základě vlastní argumentace studenta. Témata referátu se meziročně mění a jsou upřesněna v systému Moodle. Zadání tématu referátu musí student potvrdit do 31.10. b) Absolvovat test znalostí získaných samostudiem zadané literatury. Úspěšnost musí být více jako 60 % správně zodpovězených otázek. Literatura k samostudiu je zadána výše v přehledu studijní literatury. Termíny testu jsou vypsány v IS/STAG. Test probíhá v systému Moodle v IT učebně fakulty.
|
Doporučená literatura
|
-
Havrdová Zuzana. Mít život ve svých rukou: O oblastech a postupech práce komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách. Praha - Toužim, 2013.
-
Libor PRUDKÝ a kol. Inventura hodnot: Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha, 2009.
-
Oldřich MATOUŠEK. Metody a řízení sociální práce. Praha, 2003.
-
Pavel NAVRÁTIL. Teorie a metody sociální práce. Brno, 2001.
|