Vyučující
|
-
Urban David, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Interdisciplinarita v sociální práci a multidisciplinární týmy pomáhajících profesí - důsledek a součást postmoderny 2. Interdisciplinární týmy a sociální práce - vymezení, participující profese, cíle činnosti týmů a jejich naplnění 3. Etická povaha managementu, spolupráce a rozhodování 4. Oborové cíle sociální práce 5. Identita sociální práce a sociálního pracovníka 6. Case management - metoda sociální práce a metoda řízení sociální práce 7. Sociální pracovník jako vedoucí týmu sociálních pracovníků 8. Sociální pracovník jako vedoucí multidisciplinárního týmu 9. Sociální pracovník jako manažer pomáhající organizace a poskytovatele sociálních služeb 10. Management nadstavbové kvality sociálních služeb 11. Styly vedení spolupracovníků - podnikatel, kouč, vizionář, agent změny 12. Řízení konfliktů 13. Supervize v organizaci 14. Hodnocení spolupracovníků a pracovní rozhovory
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Projektová výuka
|
Výstupy z učení
|
Předmět se soustředí na etickou povahu praktické spolupráce sociálních pracovníků s pracovníky v sociálních službách a dalšími pomáhajícími profesemi (psychologové, lékaři, terapeuti, ošetřovatelský personál, pastorační profese) a na etickou povahu rozhodování sociálních pracovníků jako vedoucích pracovníků, kteří řídí poskytování služeb sociální práce, multidisciplinární týmy složené z pomáhajících profesí, organizace poskytující sociální služby a další pomáhající organizace. Cílem předmětu je vymezit postavení sociálního pracovníka v interdisciplinárním týmu (a) jako jeho člena a (b) jako jeho vedoucího. Pozornost je proto věnována také oborovým cílům sociální práce a identitě sociálního pracovníka. Dále se předmět zabývá problematikou různých stylů vedení spolupracovníků, řízením konfliktů a hodnocením spolupracovníků. Zvláštní pozornost bude věnována i supervizi v organizaci a managementu nadstandardní kvality sociálních služeb.
Studenti si v rámci předmětu osvojí či upevní tyto odborné znalosti a dovednosti: znalosti: - antropologické předpoklady morální odpovědnosti, odpovědnosti, konfliktních situací a jejich řešení; - psychologické předpoklady morální odpovědnosti, odpovědnosti, konfliktních situací a jejich řešení; - etické předporozumění morální odpovědnosti, odpovědnosti, konfliktních situací a jejich řešení; dovednosti: - umí identifikovat a rozlišovat svou vlastní morální odpovědnost; - umí identifikovat a rozlišovat míru etické odpovědnosti ve vztahu k ostatním aktérům v procesu pomoci - zejména spolupracovníkům, pomáhající organizaci a společnosti; - umí identifikovat a řešit konflikty, problémy a etická dilemata spojená se spoluprací pomáhajících profesí v organizaci a se řízením pomáhající činnosti
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium, Test, Seminární práce
Projekt: Pracovní skupina vytvoří projekt "ideální organizace". Pracovní skupina pak projekt představí a obhájí v určeném termínu na cvičení. Zadání: - Pracovní skupina bude vytvořena náhodně, kontakt bude probíhat přes univerzitní outlook, pokud si celá skupina neodsouhlasí jiný způsob komunikace. Tzn., i nespolupracující student bude celou dobu zapojen do outlookové komunikace skupiny. - Cílová skupina, se kterou organizace pracuje, bude pracovní skupině zadána. - Projekt bude obsahovat následující: a) Vymezení akreditované sociální služby (služeb) poskytovaných organizací a jejího kontextu (lokalita, ap.) b) Stručné odůvodnění sociálních služeb pro akreditaci vzhledem ke kontextu c) Organizační strukturu d) Základní fundraisingový plán, který se bude soustředit na získávání dalších prostředků nad rámec prostředků poskytnutých krajem na sociální službu/y e) Strategický plán organizace, tj. plán rozvoje organizace v příštích 5-10 letech f) Stručné pracovní náplně pro jednotlivé pozice uvedené v organizační struktuře a vycházející z akreditované sociální služby/služeb, fundraisingového plánu a strategického plánu g) Etický kodex organizace, který bude poskytovat vodítka pro práci s klienty, řešení konfliktů v organizaci, s klienty a reghulovat vztahy s donátory a poskytování zpětné vazby v organizaci. Písemná zkouška: Přezkoušení látky probírané na přednáškách pomocí testu. Výsledná známka zohledňuje i hodnocení referátu a seminární práce. Přezkoušení látky probírané na přednáškách probíhá pomocí on-line testu s uzavřenými otázkami (4 možnosti odpovědi/1 správná). Pro hodnocení "dobře" je nutné správně zodpovědět 8 otázek. Výsledná známka za zkoušku pak zohledňuje i hodnocení projektu. Vypisování řádných a opravných termínů zkoušek a jejich organizace probíhá dle Studijního a zkušebního řádu JU a souvisejícího opatření děkana TF JU (dokumenty jsou zveřejněny na internetových stránkách fakulty, sekce Studium a Úřední deska). Podrobně jsou požadavky popsány v systému Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Grün, A., Assländer, F. Řízení jako duchovní úkol.. Kostelní Vydří, 2008.
-
Grün, A. Pracovat i žít: Napětí mezi profesním a osobním životem.. Kostelní Vydří, 2006.
-
Janoušková, K., Nedělníková, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků.. Ostrava., 2008.
-
Musil, L. "Ráda bych Vám pomohla, ale.": Dilema práce s klienty v organizacích.. Brno, 2004.
-
Navrátil, P., Janebová, R. a kol. Reflexivita v posuzování životní situace klienta a klientů sociální práce.. Hradec Králové, 2010.
|