Předmět: Sociální práce s rodinou

» Seznam fakult » FTE » KCHP
Název předmětu Sociální práce s rodinou
Kód předmětu KCHP/SPSR
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Machulová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní poznatky o rodině, definice rodiny, funkce rodiny hodnota rodiny, rodina jako systém, vnitřní struktura a vzájemné interakce, rodinné role, důležitost podsystémů v rodině pro sociální práci. 2. Teorie a metody sociální práce s rodinou 3. Druhy terapeutické a poradenské práce s rodinou, sociální služby zaměřené na rodinu. 4. Hodnocení situace ohroženého dítěte a jeho rodiny; poruchy rodiny ve vztahu k dítěti, poruchy rodičovství. 5. Profesionální návštěva v rodině. 6. OSPOD. Práce s rodinou, dítětem, mnohoproblémové rodiny. 7. Děti žijící mimo vlastní rodinu, náhradní rodinná péče, ústavní výchova. 8. Komunikace s dětským klientem a jeho rodiči; tranzitní péče. 9. Specifické situace v rodině - rozvod a porozvodová péče, rodina a nemoc, rodina s postiženým členem, dospělým, rodina se seniorem, rodina s umírajícím členem. 10. Problematika mladistvých delikventů. Rodina se členem ve výkonu trestu. 11. Rodina, ve které se objevilo domácí násilí; rodina se členem závislým na návykových látkách. Záchytná sociální síť, organizace. 12. Rodina uprchlíků základní znaky, pomoc uprchlíkům, organizace zabývající se uprchlíky. Romská rodina - vnitřní struktura rodinných vazeb, důležitost rolí v romské rodině, komunitní soužití, význam tradic v romské rodině. Specifika sociální práce s romskou rodinou.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu jsou teoretická i praktická východiska sociální práce s rodinami, profesionální sociální práce s ohroženým dítětem a s rodinou ve specifických situacích, včetně nácviku praktických dovedností. Při seminářích je zároveň pracováno i se zkušenostmi studentů z odborných praxí, které absolvují v průběhu semestru.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavkem je aktivní účast na cvičeních, docházka alespoň 75%. Zpracování seminární práce: popis konkrétní specifické situace v rodině a jejího řešení, doplněné kazuistikou. NEBO hodnocení situace ohroženého dítěte a jeho rodiny, případně NRP. Rozsah min. 5 stran - formální náležitosti dle Metodické příručky Předmět je ukončen zápočtem formou písemného testu.
Doporučená literatura
  • BECHYŇOVÁ, V. KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2008.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-392-5.
  • Matoušek, O.:. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 1997.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548.
  • Možný, I. Rodina a společnost. Praha Slon, 2006.
  • Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0217-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr