| Název předmětu | Sociální práce a sociální vyloučení |
|---|---|
| Kód předmětu | KCHP/SPVY |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 10 |
| Vyučovací jazyk | čeština, angličtina |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Sociální exkluze a sociální práce Teoretické koncepty sociální exkluze, role sociální práce v prevenci a řešení vyloučení, systémové vs. individuální příčiny. 2. Hranice v sociální práce se sociálně vyloučenými skupinami, psychologie sociálního vyloučení Etická dilemata, mocenské dynamiky, psychosociální dopady exkluze (stigma, rezignace, ztráta důvěry). 3. Genderové nerovnosti a intersekcionální exkluze Propojení genderu s chudobou (např. "feminizace chudoby"), exkluze LGBTQ+ osob, genderově senzitivní intervence. 4. Bytová politika a prostorová segregace Bezdomovectví, ghettoizace, nedostupné bydlení ve městech vs. venkově, sociální práce v terénu a bytová první pomoc. 5. Etnické minority, migrace a kulturní bariéry Exkluze Romů, migrantů a uprchlíků; kulturní kompetence, antidiskriminace a překonávání institucionálního rasismu. 6. Chudoba a dluhové pasti Dlouhodobá nezaměstnanost, predátorské půjčky, sociální práce v kontextu materiální deprivace a dostupnosti služeb. 7. Vzdělávací systém a riziko exkluze u dětí a mládeže Segregace ve školách, předčasné odchody ze vzdělávání, role sociálního pracovníka v nízkoprahových programech a mentoringu.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi pro kritickou reflexi a intervenci v procesech sociálně exkludovaných v kontextu sociální práce. Kurz se zaměřuje na propojení teoretického porozumění systémovým mechanismům nerovností s praktickými nástroji sociální práce pro podporu exkludovaných skupin (např. etnické menšiny, lidé bez domova, uživatelé návykových látek). Úvodní část teoretické výuky představí vybrané sociologické koncepty (marginalizace, exkluze, intersekcionální diskriminace) jako analytický základ pro praxi. Dominantní pozornost však bude věnována: - Aplikovaným aspektům sociální práce - strategie prevence sociálního vyloučení, metody práce s klienty v krizi, etická dilemata intervence. - Sociálně-politickým kontextům - dopady chudoby, bytové nouze nebo institucionální diskriminace na životní trajektorie klientů. Seminární část bude strukturována tematicky s důrazem na praktické kompetence: 1. Úvodní seminář: Sociální exkluze jako výzva pro sociální práci - definice, systémové příčiny a role sociálních pracovníků v prevenci vyloučení. 2. Profesionální praxe: Nastavování hranic v práci s marginalizovanými klienty (etika, prevence vyhoření) a psychologické dopady vyloučení na jedince (stigmatizace, ztráta agentivity). 3. Kazuistické workshopy: o Lidé bez domova - terénní práce, bytová politika a dekonstrukce stereotypů. o Genderová exkluze - překážky v přístupu k zdrojům (např. matky samoživitelky, oběti domácího násilí). o Etnická marginalizace - multikulturní kompetence, antidiskriminační přístupy a komunitní mediace. o Další skupiny dle aktuálního společenského kontextu (např. uživatelé návykových látek, odlišné etnické skupiny). Každý seminář kombinuje: - Diskusi s odborníky z praxe (sociální pracovník azylového domu, odborník na problematiku gender, romský mentor). - Skupinové aktivity - návštěva ubytovny, azylového domu a další - Reflexi vlastních postojů a hodnot účastníků ve vztahu k marginalizaci.
Studenti získají schopnost: 1. Systematicky identifikovat projevy exkluze v konkrétních životních situacích klientů. 2. Navrhovat sociálně-empowermentové strategie na pomezí individuální a komunitní práce. 3. Kriticky hodnotit roli sociálních politik a institucí v reprodukci nerovností. Teoretické koncepty slouží jako podpůrný rámec, nikoli jako samostatný obsah výuky. Kurz preferuje interaktivní formu vzdělávání (workshopy, peer-learning) pro přímé propojení akademické perspektivy s praxí. |
| Předpoklady |
|
Student by měl mít absolvovány předměty teorií a metod sociální práce.
KCHP/KSPSR ----- nebo ----- KCHP/SPSR |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení
1) Nastudování teoretických konceptů + absolvování krátkých testů v Moodle 2) Odevzdání studijního deníku (max 1,5 normostran) nebo myšlenkové mapy (doporučeno) spojujících teoretické poznatky s analýzou 2 pozorovaných případů (krátkodobé pozorování, např. v rámci povinných návštěv terénu) 3) Prezentace projektu na 10 minut (05.12.) ve formě podcastu (krátké video vytvořené pomocí capcut, spotifycreators, IG Reels, TikTok a další) s následnou diskusí. V tomto krátkém videu představíte analýzu jednoho pozorovaného případu (pravidelně pozorovaný případ alespoň po dobu 1 měsíce) dle 4 bodů, které jsou popsány níže "Jak napsat studijní deník?". 4) 100 % účast na kurzu, náhradní práce bude zadána individuálně na základě absence. 5) Aktivní účast na diskuzích. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|