Předmět: Sociologie spotřební kultury

» Seznam fakult » FTE » KCHP
Název předmětu Sociologie spotřební kultury
Kód předmětu KCHP/SSK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bártová Zuzana, Dr.
Obsah předmětu
Předmět seznamuje studující se spotřební kulturou, její historií a jejími procesy jako je komodifikace a spotřeba. Zaměřuje se také na její hodnoty a na otázku identit a životních stylů, které se prolínají se spotřební praxí a současnými trendy. Zajímá se tedy o spotřebu, která překračuje uspokojení materiálních potřeb a týká se společenských, ekonomických, politických, environmentálních a náboženských aspektů kultury. Cílem je hlubší porozumění spotřební kultuře, kritická reflexe spotřebních praxí a spotřební kultury jako takové. Toto pochopení se studující naučí aktivně používat pro interpretaci společenských událostí a každodenní zkušenosti. 1. Úvod: spotřeba a spotřební kultura 2. Produkce a spotřeba v předkapitalistických společnostech: Kula, dar 3. Historie spotřební kultury 4. Komodifikace a sociologie spotřeby 5. Životní styly, identity a distinkce 6. Konzumerismus a jeho hodnoty 7. Antikonzumerismus, DIY, subkultury 8. Sociální rozměr značek 9. Etická spotřeba 10. Globalizace a glokalizace spotřeby 11. Náboženství ve spotřební kultuře: ekonomické modely náboženství 12. Náboženství na trhu a lifestylizace náboženství

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Případová studie
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studující se spotřební kulturou, její historií a jejími procesy jako je komodifikace a spotřeba. Zaměřuje se také na její hodnoty a na otázku identit a životních stylů, které se prolínají se spotřební praxí a současnými trendy. Zajímá se tedy o spotřebu, která překračuje uspokojení materiálních potřeb a týká se společenských, ekonomických, politických, environmentálních a náboženských aspektů kultury. Cílem je hlubší porozumění spotřební kultuře, kritická reflexe spotřebních praxí a spotřební kultury jako takové. Toto pochopení se studující naučí aktivně používat pro interpretaci společenských událostí a každodenní zkušenosti.

Předpoklady
Znalost historického vývoje sociologie a základních témat všeobecné sociologie na vysokoškolské úrovni

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení

studijní deník ústní prezentace s kolektivní aktivitou výzkumný projekt s mini-výzkumem na vlastní téma a jeho představení
Doporučená literatura
  • Arnould, Erick J. and Thomson, Craig J. Consumer culture theory. Los Angeles: SAGE, 2023.
  • Campbell, Collin. The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Oxford: Basil Blackwell, 1987.
  • Gauthier, François. Religion in the Market Era The Rise of Market Islam, the Revenge of Confucius, and Other Stories From a Global Age. London and New York: Routledge, 2025.
  • Gauthier, François. Religion, Modernity, Globalisation: Nation-State to Market. Oxon: Routledge, 2020.
  • Lury, Célia. Consumer culture. Cambridge: Polity, 2011.
  • Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory, Politics. Los Angeles: Sage Publications, 2007.
  • Slater, Don. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity, 1997.
  • Wiedenhoft Murphy, Wendy. Consumer culture and society. Los Angeles: SAGE, 2017.
  • Zahrádka, Pavek (ed.). Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr