|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje studující se spotřební kulturou, její historií a jejími procesy jako je komodifikace a spotřeba. Zaměřuje se také na její hodnoty a na otázku identit a životních stylů, které se prolínají se spotřební praxí a současnými trendy. Zajímá se tedy o spotřebu, která překračuje uspokojení materiálních potřeb a týká se společenských, ekonomických, politických, environmentálních a náboženských aspektů kultury. Cílem je hlubší porozumění spotřební kultuře, kritická reflexe spotřebních praxí a spotřební kultury jako takové. Toto pochopení se studující naučí aktivně používat pro interpretaci společenských událostí a každodenní zkušenosti. 1. Úvod: spotřeba a spotřební kultura 2. Produkce a spotřeba v předkapitalistických společnostech: Kula, dar 3. Historie spotřební kultury 4. Komodifikace a sociologie spotřeby 5. Životní styly, identity a distinkce 6. Konzumerismus a jeho hodnoty 7. Antikonzumerismus, DIY, subkultury 8. Sociální rozměr značek 9. Etická spotřeba 10. Globalizace a glokalizace spotřeby 11. Náboženství ve spotřební kultuře: ekonomické modely náboženství 12. Náboženství na trhu a lifestylizace náboženství
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Případová studie
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studující se spotřební kulturou, její historií a jejími procesy jako je komodifikace a spotřeba. Zaměřuje se také na její hodnoty a na otázku identit a životních stylů, které se prolínají se spotřební praxí a současnými trendy. Zajímá se tedy o spotřebu, která překračuje uspokojení materiálních potřeb a týká se společenských, ekonomických, politických, environmentálních a náboženských aspektů kultury. Cílem je hlubší porozumění spotřební kultuře, kritická reflexe spotřebních praxí a spotřební kultury jako takové. Toto pochopení se studující naučí aktivně používat pro interpretaci společenských událostí a každodenní zkušenosti.
|
|
Předpoklady
|
Znalost historického vývoje sociologie a základních témat všeobecné sociologie na vysokoškolské úrovni
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení
studijní deník ústní prezentace s kolektivní aktivitou výzkumný projekt s mini-výzkumem na vlastní téma a jeho představení
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arnould, Erick J. and Thomson, Craig J. Consumer culture theory. Los Angeles: SAGE, 2023.
-
Campbell, Collin. The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Oxford: Basil Blackwell, 1987.
-
Gauthier, François. Religion in the Market Era The Rise of Market Islam, the Revenge of Confucius, and Other Stories From a Global Age. London and New York: Routledge, 2025.
-
Gauthier, François. Religion, Modernity, Globalisation: Nation-State to Market. Oxon: Routledge, 2020.
-
Lury, Célia. Consumer culture. Cambridge: Polity, 2011.
-
Sassatelli, Roberta. Consumer Culture: History, Theory, Politics. Los Angeles: Sage Publications, 2007.
-
Slater, Don. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity, 1997.
-
Wiedenhoft Murphy, Wendy. Consumer culture and society. Los Angeles: SAGE, 2017.
-
Zahrádka, Pavek (ed.). Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum. Praha: Academia, 2014.
|