Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Podle zájmu studentů se budeme věnovat jedné či víceru následujících antických škol: 1. platónská, 2. aristotelská, 3. stoická, 4. epikurejská, 5. skeptická (pyrrhónská), 6. kynická.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Základním motivem antického pojetí filosofie bylo úsilí o filosofický život. Vlastní obsah filosofie byl považován za druhotný, za pouhý instrument filosofického života. Jedním z mnoha dokladů toho, že filosofie byla v antice primárně určitým životním stylem, je fakt, že se jako filosofové označovali i lidé, kteří ani nepsali ani nevyučovali. Byli tak označeni na základě svého existenčního postoje, na němž se zjevovala esence dané filosofické školy. V semináři se budeme zabývat antickou filosofií z tohoto jejího praktického životního hlediska.
Absolvent předmětu porozumí tvrzení, že antické texty mají "formovat spíše než informovat". V ideálním případě si osvojí schopnost používat antické texty jakožto pomůcek k duchovním cvičením.
|
Předpoklady
|
Orientace v základních datech antické a helénistické filosofie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
Prezentace v semináři a průběžná písemná příprava. Další požadavky budou případně upřesněny při prvním setkání.
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Etika Nikomachova a Politika.
-
Hadot, Pierre. Philosophy as a Way of Life. Oxford, 1995.
-
Plato. Dialogues.
|