Vyučující
|
-
Machula Tomáš, prof. Ph.D., Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zdánlivé dilema: Kant a utilitarismus seminární témata: a) Kategorický imperativ b) Benthamův sociální reformismus 2. Cíl života: eudaimonismus a hedonismus seminární témata: a) Dobro a metaetické souvislosti b) Blaženost: Aristotelés a Tomáš 3. Filosofická psychologie: kořeny odpovědnosti seminární témata: a) Důstojnost b) Svědomí 4. Přirozený zákon seminární témata: a) Tomášova teorie přirozeného zákona b) Přirozená spřízněnost 5. Ctnosti seminární témata: a) prozíravost a spravedlnost b) 6. Vina a odpuštění Lež závislosti nenávist lichva sebevražda spravedlivá mzda spravedlivé daně volby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je uvedení do základních otázek a problémů filosofické etiky. Důraz je kladen na porozumění specifickému charakteru konkrétních přístupů a současně na vzájemný vztah mezi nimi.
Student zná základní etické pojmy a teorie. Umí se orientovat v různých etických přístupech k morálním otázkám a dilematům a je schopen vlastní aplikace těchto přístupů na konkrétní příklady.
|
Předpoklady
|
žádné doporučuje se absolvovat také kurs Filosofické antropologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Test
1. Student musí znát základní informace o dané problematice. 2. Student prokáže přiměřenou úroveň vlastního promyšlení problematiky a schopnost kritické diskuse na dané téma (tzn. nestačí pouze definovat základní pojmy z otázek!). 3. Zkoušku lze získat následujícím způsobem: zakončeno zápočtem a zkouškou Studenti musí před zkouškou získat zápočet projitím 4 testů, které jsou v Moodle kursu v průběhu semestru postupně zpřístupněny. Ke zkoušce se může přihlásit po získání zápočtu. Zkouška je písemná: 4 stručné definice pojmů a 4 otevřené otázky, na které musí student co nejjasněji a nejpřesněji odpovědět. Čas písemné zkoušky není limitován (jinak řečeno, můžete psát tak dlouho, jak potřebujete). Známka z písemky zapsána do STAG. Pokud student chce známku zlepšit, může se přihlásit na další termín (ať už výsledek druhé zkoušky dopadne jakkoli, zapíše se mu známka lepší.
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, Zvon, 1994. ISBN 80-7113-111-3.
-
Brooks, T. Ethics and Moral Philosophy. Leiden - Boston, 2011.
-
Fuchs, E. Co dělá naše jednání dobrým?. Jihlava, 2003.
-
Hála Vlastimil. Možnosti hodnotové etiky. Praha, 2000.
-
Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
-
Kuna, M. Úvod do etiky cnosti. Ružomberok, 2010.
-
Pieper. Ctnosti.
-
Ricken, F. Obecná etika. Praha: OIKOYMENH, 1995.
-
Sokol Jan. Etika a život. Praha, 2010.
-
Spaemann, R. Základní mravní pojmy a postoje. Praha, 1995.
-
Thomson, M. Přehled etiky. Praha, 2004.
-
Tugendhat, E. Přednášky o etice. Praha, 2004.
-
Williams, Bernard Arthur Owen; Haikl Koukal, Šimon,; Matějčková, Tereza. Morálka : úvod do etiky. Vydání první. Praha : OIKOYMENH, 2021. ISBN 978-80-7298-569-2.
|