Vyučující
|
-
Šimek Vojtěch, PhDr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní hodina, filosofie v kontextu 20. století 2) Fenomenologie I. (Husserl, Scheler) 3) Fenomenologie II. (Heidegger, Jonas) 4) Existencialismus (Berďajev, Jaspers, Sartre, Marcel) 5) Filosofie dialogu (Ebner, Buber, Levinas) 6) (Neo)marxismus a Frankfurtská škola (Bloch, Adorno, Habermas) 7) Novoscholastika a novotomismus (Gredt, Maritain, Bocheński) 8) Neoaristotelismus (Anscombe, Spaemann, MacIntyre) 9) Analytická filosofie I. (Frege, Moore, Russell) 10) Analytická filosofie II. (Wittgenstein, Vídeňský kruh, Carnap) 11) Analytická filosofie III. (Austin, Strawson, Quine) 12) Kritický racionalismus (Popper), postmoderna 13) Krátký pohled do české filosofie ve 20. století (Masaryk, Patočka, Habáň) 14) Shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s vybranými směry a osobnostmi filosofie 20. století.
Základní znalost vybraných filosofických směrů 20. století a hlavních myšlenek primárních textů vybraných osobností filosofie 20. století. Studenti rovněž získají základní vhled do souvislostí a rozdílů mezi vybranými směry a myšlenkami.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Absolvovat písemný test (písemná část) a vyložit hlavní myšlenky primárního textu, který si student(ka) zvolí (ústní část).
|
Doporučená literatura
|
-
Blecha, I. (ed.). Svědectví filosofie: Ohlédnutí za 20. stoletím. Olomouc, 2009.
-
Bocheński, J. Mezi logikou a vírou: Rozhovory. 2001.
-
Coreth, E., Ehlen, P., Haeffner, G., Ricken, F. Filosofie 20. století. Olomouc, 2006.
|