Předmět: Současné teologické koncepce 2

» Seznam fakult » FTE » KFI
Název předmětu Současné teologické koncepce 2
Kód předmětu KFI/KSTK2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vokoun Jaroslav, prof. PhDr. Th.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé teologické diskuse na základě teologického díla Wolfharta Pannenberga v kontextu celkového vývoje teologie od poloviny dvacátého století. Postupuje se po hlavních tematických okruzích Pannenbergova díla. Protože nelze probrat v jednom semestru vše, budou mít studenti možnost navrhnout, které okruhy si přednostně přejí probrat: - Vztah filosofie a teologie - Teologie a teorie vědy - Zjevení a dějiny - Christologie - Antropologie - Církev, stát, společnost - Spiritualita - Etika - Ekumenická teologie Alternativně lze probírat: VOKOUN, Jaroslav. Sondy do současné luterské teologie. V Praze: Lutherova společnost, 2012. VOKOUN, Jaroslav. Postkritický proud v současné angloamerické teologii. Teologie [Vyšehrad]. Praha: Vyšehrad, 2009. VOKOUN, Jaroslav. Naslouchat teoložkám. Moderní česká teologie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2010. BOFF, Clodovis; BOFF, Leonardo a BURNS, Paul. Introducing liberation theology. London: Burns & Oates, 2000. BEVANS, Stephen B. Models of contextual theology. Rev. and exp. ed. New York: Orbis Books, 2004. FORD, David F. The modern theologians: an introduction to Christian theology in the twentieth century. 2nd ed. Cambridge: Blackwell, 1997 ROWLAND, Christopher. The Cambridge companion to liberation theology = Liberation theology (Variant.). Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ALTHAUS-REID, Marcella. From feminist theology to indecent theology: readings on poverty, sexual identity and god. London: SCM Press, 2004.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé teologické diskuse na základě teologického díla Wolfharta Pannenberga v kontextu celkového vývoje teologie od poloviny dvacátého století. Postupuje se po hlavních tematických okruzích Pannenbergova díla. Alternativní témata (na přání studentů): Feministická teologie Teologie osvobození Postkritická teologie Kontextuální teologie
Rozvíjení schopnosti orientace v soudobé teologické diskusi.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student se připraví na základě přednášek; podle svých jazykových možností a po dohodě s vyučujícím přečte jeden kratší Pannenbergův text.
Doporučená literatura
  • Wolfhart Pannenberg. Text po dohodě s vyučujícím.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr