Předmět: Úvod do četby koránu

» Seznam fakult » FTE » KFI
Název předmětu Úvod do četby koránu
Kód předmětu KFI/KÚČK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klapetek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. definice, rozdělení, arabština obecně 2. arabština v Koránu, osoba Proroka, dělení do období 3. redakce Koránu 4. exegeze - tafsír 5. recitace Koránu, překlady, místo v mešitě atd. 6. monoteistický vesmír 7. monoteistické dějiny 8. monoteistický zákon 9. monoteistická politika

Studijní aktivity a metody výuky
Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Korán je klíčovým textem pro pochopení islámské věrouky i historie muslimských náboženských tradic. K tomuto normativnímu textu se odvolávaly a v současnoti stále odvolávají jak duchovní autority při řešení významných nábožensko-právních otázek, tak i jednotliví věřící ve svých každodenních situacích. V rámci kurzu budou studenti seznámeni se strukturou textu Koránu a historickými přístupy k jeho exegezi. Pozornost bude věnována způsobu použití koránského textu v náboženské literatuře, která odkazuje na různé oblasti života. Součástí práce v semináři bude i zmapování aktuálních otázek religionistického srovnávacího studia normativních textů velkých monoteistických náboženství západu v české a zahraniční literatuře. Při práce v semináři bude používán překlad Koránu z arabštiny od Ivana Hrbka (viz seznam literatury).
Student umí pracovat s textem koránu. Umí specifikovat vývoj a vznik textu. Orientuje se v současných výzkumech.
Předpoklady
žádné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Písemně odevzdaný referát nejpozději poslední týden výuky na emailovou adresu klapetek@tf.jcu.cz, zvládnutí zápočtového testu. Téma referátu oznámí student na počátku kurzu vyučujícímu osobně při semináři (případně zašle informaci emailem). Obsahová stránka referátu - student si zvolí téma podle své volby (například s ohledem na téma bakalářské práce apod.). Název referátu v krátkosti vystihne téma: Něco/někdo v Koránu (např. Ježíš v Koránu, Bůh ..., Židé ..., násilí ... , ženy ..., modlitba ..., zahrada ... atd.). Při psaní referátu doporučuji následující postup. Nejprve si projít základní literaturu k problematice islámu (např. Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu nebo Křikavová, A. Mendel, M. Müller, Z.: Islám ideál a skutečnost.) a tam si zvolit konkrétní fenomén. K tomuto fenoménu si potom v internetové konkordanci najít příslušné koránské verše a seznámit se s jejich českým tafsírem z Hrbkova překladu. Dále je potřeba doplnit informace k tomuto fenoménu o další odbornou relevantní literaturu (encyklopedie, slovníky, časopisecké studie apod.). Až v poslední řadě je možné používat internetové zdroje a to pouze v těch případech, kdy je to naprosto nezbytné (muslimská sebeinterpretace fenoménu - např. pohled na manželství z oficiálních stánek muslimské obce apod.). Formální stránka referátu se drží vzorů z Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací (https://www2.tf.jcu.cz/~mackerle/metodickapomucka/). Samozřejmostí je úvodní strana s názvem fakulty, kurzu a referátu a jménem autora. Strany referátu budou číslovány. Na konci referátu musí být seznam všech použitých zdrojů.
Doporučená literatura
  • Abú Zaid, N. H.:. Gottes Menschenwort: für ein humanistisches Verständnis des Koran. Freiburg, 2008.
  • Berg, H.:. The development of exegesis in early Islam : the authenticity of Muslim literature from the formative period.. London, 2000.
  • Boullata, I. J.:. Literary structures of religious meaning in the Qur'an.. London, 2000.
  • Cook, M. Muhammad. Praha: Odeon a Argo 1994, 99 s..
  • El-Awa, S. M. S.:. Textual relations in the Qur'an: relevance, coherence and structure.. London, 2006.
  • Ernst, C. W.:. How to read the Qur'an: a new guide, with select translations. Chapel Hill, 2011.
  • Esack, F.:. The Qur?an: a beginner?s guide.. Oxford, 2009.
  • Gnilka, J.:. Bibel und Koran: was sie verbindet, was sie trennt.. Freiburg, 2004.
  • Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur'an: God?s arguments. London, 2009.
  • Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur'an: God?s arguments. London, 2009.
  • Jomier, J.:. The Bible and the Qur?an.. San Francisco, 2002.
  • Korán. (Překlad I. Hrbek( Praha. Academia 2000. 780 s, (nebo jiné vydání)..
  • Körner, F.:. Alter Text ? neuer Kontext: Koranhermeneutik in der Türkei heute.. Freiburg, 2006.
  • Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad 1993, 296 s..
  • Křikavová, A. - Mendel, M. - Müller, Z. Islám - ideál a skutečnost. Praha: Baset 2002, 311 s..
  • Kuschel, K.J. Spor o Abraháma. Praha: Vyšehrad 1997, s. 156-. 194.
  • Neuwirth, A. ? Sinai, N. ? Marx, M. (eds.):. The Qur'an in context : historical and literary investigations into the Qur'anic milieu.. Leiden, 2011.
  • Neuwirth, A.:. Der Koran als Text der Spätantike : ein europäischer Zugang.. Berlin, 2013.
  • Neuwirth, A.:. Koranforschung -eine politische Philologie? : Bibel, Koran und Islamentstehung im Spiegel spätantiker Textpolitik und moderner Philologie.. Berlin.
  • Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995.
  • Reynolds, G. S.:. New perspectives on the Qur?an: the Qur?an in its historical context 2.. London, 2014.
  • Reynolds, G. S.:. The Qur?an and its biblical subtext. London, 2010.
  • Tottoli, R.:. Biblical Prophets in the Qur?an and Muslim literature.. London, 2002.
  • Wheeler, B. M.:. Moses in the Qur'an and Islamic exegesis.. London, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr