Vyučující
|
-
Lacca Emanuele, M.A. Ph.D.
-
Heider Daniel, doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy (příklad): 1. Suárezovo pojetí univerzálií a jeho ohlas v jezuitské škole 17. století: Tématem dvou seminářů bude Suárezův možný vliv na trio tří velikých konceptualistů jezuitské filosofie první poloviny 17. století (R. De Arriaga, F. Oviedo a H. de Mendoza). 2. Klasická tomistické koncepce univerzálií: Ve dvou seminářích se student bude věnovat klasické tomistické koncepci obecných pojmů Jana od sv. Tomáše (J. Poinsota), jehož Cursus Philosophicus se stal směrodatný pro celou řadu tomistů v období tzv. třetí scholastiky (první polovina 20. století). 3. Scotistické pojetí univerzálií I.: V prvních dvou ze čtyř seminářů věnovaných filosofickému scotismus 17. století se zaměříme na koncepci irského františkána J. Punche (Pontius). 4. Scotistické pojetí univerzálií II.: v druhých dvou seminářích představíme teorii italského konventuála B. Mastria 5.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře bude představit základní peripetie raně novověké post-suareziánské univerzitní filosofie 17. století. Důraz bude položen na komparaci hlavních představitelů tří hlavních filosofických škol, jmenovitě školy tomistické, scotistické a jezuitské.
interpretace a porozumění textu Barokní scholastiky
|
Předpoklady
|
elementární znalost latinského jazyka
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
pravidelná a aktivní účast, příprava četby a komentářů
|
Doporučená literatura
|
-
Bartolomeo Mastri da Meldola. Disputationes in XII libros Metaphysicorum. venezia, 1645.
-
Francisco Suarez. Disputationes metaphysicae.
-
Ioannis a Sancto Thoma. Cursus Philosophicus Thomisticus. Georg Olms Verlag, Hildesheim, Zürich, New York, 2008.
|