Vyučující
|
-
Suchomelová Věra, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do tématu: vymezení a rozdělení asistivních technologií 2. Virtuální realita v aktivizaci seniorů 3. Asistivní technologie pro lidi se zrakovým postižením 4. Digitální technologie v pomáhajících profesích 5. Etické aspekty využití asistivních technologií 6. Prezentace skupinových projektů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Studenti získají přehled o tzv. asistivních technologiích, tj. pomůckách, postupech a principech, které pozitivně ovlivňují kvalitu života osob znevýhodněných fyzicky, psychicky či sociálně. Porozumí tomu, jak tyto technologie včetně umělé inteligence (AI) přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí. Seznámí se s riziky nevhodného využití těchto technologií ve vztahu k důstojnosti člověka. Budou schopni diskutovat a promýšlet etické otázky spojené s vývojem a využitím asistivních technologií.
Studenti získají přehled o tzv. asistivních technologiích, tj. pomůckách, postupech a principech, které pozitivně ovlivňují kvalitu života osob znevýhodněných fyzicky, psychicky či sociálně. Porozumí tomu, jak tyto technologie včetně umělé inteligence (AI) přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí. Seznámí se s riziky nevhodného využití těchto technologií ve vztahu k důstojnosti člověka. Budou schopni diskutovat a promýšlet etické otázky spojené s vývojem a využitím asistivních technologií.
|
Předpoklady
|
Nejsou
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na výuce. Tvorba prezentace zaměřené na vybranou asistivní technologii (tvorba v pracovních skupinách ustanovaných na úvodní hodině) Slovní prezentace 2.4. 2025. PREZENTACE BUDE ZAHRNOVAT NÁSLEDUJÍCÍ OBLASTI: Rozdělení práce v pracovní skupině (kdo se na čem podílel) Představení dané technologie, stručný vývoj. Minimálně dvě české a dvě zahraniční studie, které se tímto typem technologie ve vztahu k libovolné cílové skupině zabývají a jejich zhodnocení (přínosy). Etické otázky spojené s danou technologií Úvahy vývoje do budounosti Srovnání nabídky na českém trhu Příklady organizací, které se věnují edukaci nebo podpoře uživatelů Výhody a limity poopř. nízkoprahovost dané technoloige (jak se k ní uživatel dostane) K čemu a jakým způsobem byla v přípravě prezentace využita AI a jaká. NÁHRADNÍ ÚKOL pro ty, co nebyli na konferenci Digitální technologie a nejsou tedy na prezenční listině a studenty na Erasmu (i pokud na konferenci byli). Shlédnout konferenci a v rozsahu jedné strany (řádkování 1, font 12), zhodnotit její přínos pro budoucího sociálního pracovníka a pro vás osobně. To neznamená, že budete všude psát, jak je to potřebné apod.zhodnoťte obsahy přednášek a prezentací, využitelnost jednotlivých technologií, co vás u toho napadlo, co se vám nezdálo přínosné nebo bylo nezajímavé Odkaz na konferenci: https://www.youtube.com/watch?v=JIK6yVDCzjI
|
Doporučená literatura
|
-
Digitální technologie ve volném čase seniorů. .
-
Digitální technologie ve volném čase seniorů. České Budějovice. 2024.
-
Suchomelová, V., Tetourová, R., Lhotská, L., Husák, J., Kotek, M. & Stejskal, J. Virtuální realita a její využití (nejen) v domovech pro seniory. České Budějovice. 2022.
-
Wangmo T., Lipps, M., Kressig, R. W., & Ienca, M. Ethical concerns with the use of intelligent assistive technology: findings from a qualitative study with professional stakeholders. 2019.
|