Předmět: Duchovní a spirituální rozvoj

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Duchovní a spirituální rozvoj
Kód předmětu KPD/DSR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Mezi klíčové tematické oblasti bude patřit: - filozofické a antropologické chápání spirituality, zdůrazňující význam spirituality pro lidský život, zrání a celkový rozvoj - křesťanská spiritualita, její hlavní charakteristiky, různé podoby duchovního života a etapy duchovního růstu - jiné tradice spirituality, jejich srovnání, možnosti vzájemného obohacení, společné i rozdílné prvky a potřeba otevřeného dialogu - mindfulness v křesťanské tradici, jeho přínosy i limity, rozlišení mezi křesťanským kontemplativním pojetím a sekulárními formami mindfulness - rozvoj duchovních kompetencí, mezi které patří sebepoznání, reflektivita, práce s tichem, kontemplativní praxe a modlitba - spirituální kompetence a její místo ve vzdělávání - reflexe podpory a proměny duchovního růstu v jednotlivých etapách lidského života (dětský věk, adolescence, mladí dospělí, zralá dospělost, stáří)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální příprava ke zkoušce, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Studenti promyslí interdisciplinární propojení pedagogiky, filozofie, teologie a spirituality, které společně utvářejí komplexní pohled na duchovní rozvoj člověka. Východiskem přitom bude pohled křesťanské tradice jejíž znalost otevře prostor pro dialog s jinými spiritualitami a současnými přístupy, aby bylo možné ukázat širší kontext spirituální zkušenosti.
Student - získá interdisciplinární vhled do propojení pedagogiky, filozofie, teologie a spirituality, které společně utvářejí komplexní pohled na duchovní rozvoj člověka - promyslí základní aspekty pohledu křesťanské tradice na spirituální zkušenost - seznámí se se základními charakteristikami spirituální kompetence a promyslí možnosti její implementace do vzdělávání
Předpoklady
Student nemusí absolvovat žádné předpokládané předměty.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej, Kolokvium, Seminární práce

Prostudování základní literatury, vypracování seminární práce na vybrané téma a osvědčení znalostí v ústní zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat jedno z předložených témat ke zkoušení, které si sám vybere. Další z navržených témat ke zkoušce k prezentaci určí studentovi vyučující. Student může být dílčím způsobem přezkoušen i z dalších témat určených ke zkoušení.
Doporučená literatura
  • Augustin. Vyznání. Praha. 1992.
  • Buber, Martin. Já a Ty. Praha. 2016.
  • Havel, Tomáš Cyril. "Jedno nezbytné" v českém vzdělávání. .
  • Keul, Hildegund. Verwundbar sein. Vulnerabilität und die Kostbarkeit des Lebens. Ostfildern. 2021.
  • Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha. 2020.
  • Leclercq, Jean. Láska k literatuře a touha po Bohu. Praha. 2023.
  • Martin, Ariane. Sehnsucht - der Anfang von allem. 2005.
  • Muroňová, Eva. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Příspěvek k diskusi z náboženskopedagogického pohledu. Brno. 2011.
  • Poláková, Jolana. Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době. Praha. 1995.
  • Stehlíková Babyrádová, Hana. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. Brno. 2006.
  • Svobodová, Zuzana. Nelhostejnost. Praha. 2005.
  • van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice. 2024.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr