Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah, opory: - Specifické edukační prostředí kulturních a paměťových institucí - Legislativní vymezení a role edukátora v kultuře - Edukace a interpretace kulturně historického dědictví - Příprava edukačních programů zpřístupňujících kulturně historické dědictví - Adaptace a variace programů dle typu návštěvnické skupiny - Programy pro návštěvníky se speciálními vzdělávacími potřebami - Metody a přístupy v oblasti edukace v kultuře (např. animace, participace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím, Projektová výuka, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se specifickým edukačním prostředím kulturních a paměťových institucí (muzeí, galerií, památkových objektů apod.). Zvláštní pozornost je věnována legislativnímu vymezení a roli edukátora v kultuře i státní kulturní politice. Cílem je nejen porozumět odborným pojmům a aktuálním trendům v oblasti edukace v kultuře, ale také získat vlastní zkušenost s přípravou, realizací a evaluací edukačního projektu.
Student získá vzhled do specifického edukačního prostředí paměťových a kulturních institucí a porozumí základním pojmům. Seznámí se s vymezením profese edukátora v kultuře i aktuálními trendy v oblasti edukace a interpretace kulturně historického dědictví. Získá zkušenost s přípravou, realizací a evaluací vlastního edukačního projektu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti zpřístupňování kulturního dědictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium, Test
Příprava, realizace a evaluace vlastního edukačního programu.
|
Doporučená literatura
|
-
Dryáková, K., ed. a Kassl, N., ed. Postupme si dále!. 3, Budoucnost minulosti: metodika participativní péče o kulturní dědictví na dobrovolnické bázi.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-164-8.
-
Dudová, A., Macků, R. Pedagogické přístupy a didaktické postupy zaměřené na volnočasovou kompetenci. Zlín. 2021, ISSN 1805-8825.
-
Havlůjová, H., ed. a Hudec, P., ed. Památková edukace v historických zahradách a parcích: příklady dobré praxe. Praha, 2018. ISBN 978-80-7480-125-9.
-
Hudec, P., ed. Postupme si dále!. 2, Mnoho podob interpretace: metodika inovativních přístupů k prezentaci a interpretaci historických interiérů a exteriérů.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-163-1.
-
Jareš, J., ed. Postupme si dále!. 1, Rozvíjíme tradici, aneb, Od výkladu k interpretaci: metodika průvodcovské činnosti v historických interiérech a exteriérech.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-162-4.
|