Předmět: Filozofie pro děti v teorii a praxi

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Filozofie pro děti v teorii a praxi
Kód předmětu KPD/FDTP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz sestává z prezentace teorie (cca 1/4), praktického nácviku dovedností (cca 1/2), reflexe praktických činností: propojení teorie s praxí (cca 1/4). 1. Umění myslet. Porozumění morálce, sobě a světu. Filozofování jako pedagogický postoj. Filozofická a psychologická východiska. 2. Filozofování s dětmi. Podstata Filozofie pro děti. Filozofický dialog. Vedoucí diskuze - role. 3. Jak vychovat filozofa. O malých a velkých filozofech. 4. Filozofické náměty 1: Nemocnice pro panenky. 5. Filozofické náměty 2: Blanka a Jirka. 6. Filozofické náměty 3: Eliška. 7. Filozofické náměty 4: Kio a Ali. 8. Filozofické náměty 5: Míša. 9. Filozofické náměty 6: Pixie. 10: Filozofické náměty 7: Romana. 11.Filozofické náměty 8: Hana. 12.Filozofické náměty 9: Lisa. 13.Filozofické náměty 10: ...aděje na s...

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
Výstupy z učení
Cílem kurzu je umožnit studentům hlubší pochopení pedagogických principů programu Filozofie pro děti; teoretický základ doplňují praktická cvičení rozvíjející dovednosti související s vedením a reflexí filozofického dialogu jako metody rozvíjející myšlení a představují související didaktické prostředky (příběhy, náměty pro diskuzi, cvičení, aktivity).
Studenti si absolvováním kurzu osvojí/prohloubí: - znalosti o zvoleném pedagogickém diskurzu - dovednosti filozofického myšlení, zejm. dovednost identifikovat a formulovat v oblasti svého zájmu otázky, které mohou sloužit jako východisko pro hlubší zkoumání (diskusi), rozlišovat dílčí pohledy a stanoviska vztahující se k danému problému, nacházet jejich širší souvislosti, analyzovat je a propojovat, formulovat pracovní hypotézy a závěry; - dovednost logického úsudku (základní principy a pravidla formální a neformální logiky, platné a neplatné způsoby argumentace), reflexe a analýza vlastních myšlenkových postupů a procesů; - postoj kritický vůči tendenci považovat vlastní pohled či závěr za jediný možný a konečný; - dovednosti využívané při vedení (facilitaci) filosofického dialogu, zejm. usměrňovat vlastní aktivitu tak, aby nedominovala průběhu diskuse, zasahovat do dialogu vhodně kladenými otázkami, reflektovat obsahovou, procesuální a sociální dimenzi diskuse.
Předpoklady
Předmět nemá žádné předpoklady nad rámec požadavků přijímacího řízení. Vyučovací metody: Budou používány kombinace výukových metod a forem práce. Výukové metody: dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), monologická (výklad), různé metody práce s textem, demonstrace, aktivizující metody, popř. e-learning. Formy práce: individuální, ve dvojicích, skupinová i týmová. Součástí bude (sebe)reflexe a zjištění zpětné vazby. Hodnotící metody: analýza výkonu studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Forma ověření výsledků: kombinovaná (teoretická znalost, propojení teorie s praxí a reflexe vlastních praktických činností). Aktivní účast na seminářích a znalost odborné literatury, příprava a vedení diskuse.
Doporučená literatura
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
  • Bauman, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? : rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
  • Cam, Philip. Philosophical Inquiry: Combining the Tools of Philosophy with Inquiry-Based Teaching and Learning. Lanham; London: Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1-4758-4630-0.
  • Endrštová, Veronika a kol. Filozofie pro děti. Praktická příručka s lekcemi do výuky. Praha: Člověk v tísni. 2022.
  • Franzini Tibaldeo, Roberto. The Multidimensionality of Thinking: Critical, Creative, and Caring. Matthew Lipman and Ann Margaret Sharp: Philosophy for Children?s Educational Revolution. Cham: Springer, 2023.
  • Hershovitz, Scott. Malí filozofové. Praha: Jota. 2023.
  • Lewis, Tyson E; Jasinski, Igor. Rethinking Philosophy for Children. Bloomsbury: Bloomsbury Academic. 2023.
  • Lipman, M. - Sharp, A.M. Wondering At The World: Instructional Manual to Accompany Kio and Gus.. IAPC, 1986. ISBN 0-8191-5471-7.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Looking for meaning : instructional manual to accompany Pixie. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : Univers, 1984. ISBN 0-8191-3829-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret,; Oscanyan, Frederick S. Philosophical inquiry : an instructional manual to accompany Harry Stottlemeier's discovery. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : University Press of America : IAPC Institute for the advancement of phi, 1984. ISBN 0-8191-3830-4.
  • Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
  • Matthews, Gareth B. The Child´s Philosopher. London: Routledge. 2022.
  • Sharp, Ann Margaret; Bauman, Petr. Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity, Centrum filozofie pro děti, 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
  • Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance J.; Miller, Elaine. Making sense of my world : teacher manual for the doll hospital. Camberwell : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 2000. ISBN 0-86431-321-7.
  • Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance Joseph. Co znamená můj svět : metodická příručka k příběhu Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-269-4.
  • Siegmund, Michael. Nejlepších 123 otázek pro filozofování s dětmi a mládeží. Books on Demand. 2019.
  • Splitter, Laurance J.; Sharp, Ann Margaret. Teaching for better thinking : the clasroom community of inquiry. 1st pub. Melbourne : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.
  • Zoller, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr