Předmět: Filozofie pro děti v teorii a praxi

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Filozofie pro děti v teorii a praxi
Kód předmětu KPD/FIPR
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jedná se o 4denní intenzívní kurz, celkem cca 35 vyučovacích hodin. Kurz sestává z: - prezentace teorie (cca 1/4), - praktického nácviku dovedností (cca 1/2), - reflexe praktických činností: propojení teorie s praxí (cca 1/4). V ak. roce 2023/24 proběhne kurz v budově Teologické fakulty (Kněžská 8), a to v termínu: středa 1. 5. 2024 - sobota 4. 5. 2024 (přihlašování na termín prostřednictvím rozvrhu v IS STAG).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Intenzivní kurz uvádí do programu Filozofie pro děti, přičemž propojuje teoretická východiska konceptu "community of philosophical inquiry" a metodiky programu s praktickými ukázkami. Cílem je umožnit studentům hlubší pochopení pedagogických principů programu Filozofie pro děti; praktická cvičení rozvíjejí dovednosti související s vedením a reflexí filosofického dialogu jako metody rozvoje myšlení a představují další náměty (cvičení, aktivity) zacílené na rozvoj myšlení.
Studenti si absolvováním kurzu osvojí/prohloubí: 1) dovednosti filozofického myšlení, tj.: - dovednost nacházet v dílčích vzdělávacích obsazích (a v neposlední řadě také ve zkušenosti vlastní i svých žáků) podstatné problémy/otázky včetně jejich vzájemných souvislostí a přesahů tak, aby tyto mohly být zobecněny jako východiska pro další/hlubší zkoumání; - dovednost nahlížet na svět kolem sebe / životní zkušenost svou i svých žáků / jednotlivé vzdělávací oblasti jako na fenomény nevšední, nesamozřejmé, hodné zájmu i zkoumání, tj. uznat hodnotu přístupu ke světu, který je (zejména mladším) dětem vlastní, a postupně si tento přístup znovu osvojit; - dovednost (na základě širšího studia dějin filosofického myšlení) uvědomovat si možné dílčí pohledy a stanoviska vztahující se k určitému problému i jejich oprávněnost, a to včetně jejich vzájemných souvislostí, analyzovat je, propojovat a tvořit z nich určité závěry a - postoj kritický vůči tendenci považovat vlastní pohled/závěr za jediný možný/správný/konečný. - dovednost logického úsudku (základní principy a pravidla formální a neformální logiky, platné a neplatné/nepřípustné argumenty/způsoby argumentace), reflexe a analýza vlastních myšlenkových postupů a procesů. 2) základy dovedností vedení (facilitace) filosofického dialogu, tj. zejména: - usměrňovat a korigovat aktivitu vlastní tak, aby aktivitu a s ní související odpovědnost za výsledek mohlo převzít hledající společenství jako celek; - zasahovat do společného dialogu vhodným způsobem, zejména vhodně kladenými otázkami, které jej budou prohlubovat a nikoli manipulovat; - (jako jeden z členů hledajícího společenství) být vzorem při formulování hypotéz, argumentů, nalézání vztahů mezi dílčími obsahy a pohledy atd. a - reflektovat formování a růst třídy jako hledajícího společenství i procesy v něm probíhající: jak s ohledem na dimenzi sociální (spolupráce, vzájemný respekt atd.), tak ve vztahu k výsledkům (zejm. utváření a rozvoj kritického, tvůrčího a angažovaného myšlení).
Předpoklady
Předmět nemá žádné předpoklady nad rámec požadavků přijímacího řízení. Jedná se o úvodní předmět bloku "Filozofie pro děti".

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v kurzu (předpokládaný harmonogram 8:30 - 17:00): - četba povinné literatury, - příprava a vedení diskuse, - aktivní účast v praktických cvičeních. Studenti by měli rovněž počítat s úhradou 450,- Kč (pokrytí ceny studijních textů a drobného občerstvení; oběd a případné ubytování si účastníci zajišťují sami).
Doporučená literatura
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
  • Bauman, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? : rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
  • Coté, Nathalie; Sasseville, Michel,; Marušincová, Irena. Romana. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2011. ISBN 978-80-7394-282-3.
  • Lipman, M. - Sharp, A.M. Wondering At The World: Instructional Manual to Accompany Kio and Gus.. IAPC, 1986. ISBN 0-8191-5471-7.
  • Lipman, Matthew; Bauman, Petr. Eliška. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2012. ISBN 978-80-7394-302-8.
  • Lipman, Matthew. Harry Stottlemeir's discovery. Upper Montclair : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1982. ISBN 0-916834-06-9.
  • Lipman, Matthew; Jedličková, Marie. Kio a Ali. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2012. ISBN 978-80-7394-377-6.
  • Lipman, Matthew. Lisa. 2. ed. Upper Montclair, N.J. : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1983. ISBN 0-916834-21-2.
  • Lipman, Matthew. Pixie. Upper Montclair : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1981. ISBN 0-916834-17-4.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Looking for meaning : instructional manual to accompany Pixie. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : Univers, 1984. ISBN 0-8191-3829-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret,; Oscanyan, Frederick S. Philosophical inquiry : an instructional manual to accompany Harry Stottlemeier's discovery. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : University Press of America : IAPC Institute for the advancement of phi, 1984. ISBN 0-8191-3830-4.
  • Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
  • Sasseville, M. et al. La pratique de la philosophie avec les enfants. 2e éd. Québec: Les Presses de l'Université Laval, 2000. ISBN 2-7637-7782-1.
  • Sharp, Ann Margaret; Bauman, Petr. Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity, Centrum filozofie pro děti, 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
  • Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance J.; Miller, Elaine. Making sense of my world : teacher manual for the doll hospital. Camberwell : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 2000. ISBN 0-86431-321-7.
  • Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance Joseph. Co znamená můj svět : metodická příručka k příběhu Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-269-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Filozofie a religionistika (2016) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (3) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní