Intenzivní kurz uvádí do programu Filozofie pro děti, přičemž propojuje teoretická východiska konceptu "community of philosophical inquiry" a metodiky programu s praktickými ukázkami. Cílem je umožnit studentům hlubší pochopení pedagogických principů programu Filozofie pro děti; praktická cvičení rozvíjejí dovednosti související s vedením a reflexí filosofického dialogu jako metody rozvoje myšlení a představují další náměty (cvičení, aktivity) zacílené na rozvoj myšlení.
Studenti si absolvováním kurzu osvojí/prohloubí: 1) dovednosti filozofického myšlení, tj.: - dovednost nacházet v dílčích vzdělávacích obsazích (a v neposlední řadě také ve zkušenosti vlastní i svých žáků) podstatné problémy/otázky včetně jejich vzájemných souvislostí a přesahů tak, aby tyto mohly být zobecněny jako východiska pro další/hlubší zkoumání; - dovednost nahlížet na svět kolem sebe / životní zkušenost svou i svých žáků / jednotlivé vzdělávací oblasti jako na fenomény nevšední, nesamozřejmé, hodné zájmu i zkoumání, tj. uznat hodnotu přístupu ke světu, který je (zejména mladším) dětem vlastní, a postupně si tento přístup znovu osvojit; - dovednost (na základě širšího studia dějin filosofického myšlení) uvědomovat si možné dílčí pohledy a stanoviska vztahující se k určitému problému i jejich oprávněnost, a to včetně jejich vzájemných souvislostí, analyzovat je, propojovat a tvořit z nich určité závěry a - postoj kritický vůči tendenci považovat vlastní pohled/závěr za jediný možný/správný/konečný. - dovednost logického úsudku (základní principy a pravidla formální a neformální logiky, platné a neplatné/nepřípustné argumenty/způsoby argumentace), reflexe a analýza vlastních myšlenkových postupů a procesů. 2) základy dovedností vedení (facilitace) filosofického dialogu, tj. zejména: - usměrňovat a korigovat aktivitu vlastní tak, aby aktivitu a s ní související odpovědnost za výsledek mohlo převzít hledající společenství jako celek; - zasahovat do společného dialogu vhodným způsobem, zejména vhodně kladenými otázkami, které jej budou prohlubovat a nikoli manipulovat; - (jako jeden z členů hledajícího společenství) být vzorem při formulování hypotéz, argumentů, nalézání vztahů mezi dílčími obsahy a pohledy atd. a - reflektovat formování a růst třídy jako hledajícího společenství i procesy v něm probíhající: jak s ohledem na dimenzi sociální (spolupráce, vzájemný respekt atd.), tak ve vztahu k výsledkům (zejm. utváření a rozvoj kritického, tvůrčího a angažovaného myšlení).
|
-
Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
-
Bauman, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? : rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
-
Coté, Nathalie; Sasseville, Michel,; Marušincová, Irena. Romana. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2011. ISBN 978-80-7394-282-3.
-
Lipman, M. - Sharp, A.M. Wondering At The World: Instructional Manual to Accompany Kio and Gus.. IAPC, 1986. ISBN 0-8191-5471-7.
-
Lipman, Matthew; Bauman, Petr. Eliška. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2012. ISBN 978-80-7394-302-8.
-
Lipman, Matthew. Harry Stottlemeir's discovery. Upper Montclair : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1982. ISBN 0-916834-06-9.
-
Lipman, Matthew; Jedličková, Marie. Kio a Ali. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2012. ISBN 978-80-7394-377-6.
-
Lipman, Matthew. Lisa. 2. ed. Upper Montclair, N.J. : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1983. ISBN 0-916834-21-2.
-
Lipman, Matthew. Pixie. Upper Montclair : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1981. ISBN 0-916834-17-4.
-
Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
-
Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Looking for meaning : instructional manual to accompany Pixie. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : Univers, 1984. ISBN 0-8191-3829-0.
-
Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret,; Oscanyan, Frederick S. Philosophical inquiry : an instructional manual to accompany Harry Stottlemeier's discovery. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : University Press of America : IAPC Institute for the advancement of phi, 1984. ISBN 0-8191-3830-4.
-
Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
-
Sasseville, M. et al. La pratique de la philosophie avec les enfants. 2e éd. Québec: Les Presses de l'Université Laval, 2000. ISBN 2-7637-7782-1.
-
Sharp, Ann Margaret; Bauman, Petr. Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity, Centrum filozofie pro děti, 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
-
Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance J.; Miller, Elaine. Making sense of my world : teacher manual for the doll hospital. Camberwell : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 2000. ISBN 0-86431-321-7.
-
Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance Joseph. Co znamená můj svět : metodická příručka k příběhu Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-269-4.
|