Předmět: Didaktika náb. a etické výchovy 1

» Seznam fakult » FTE » KPD
Název předmětu Didaktika náb. a etické výchovy 1
Kód předmětu KPD/KDNV1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
Obsah předmětu
Kontext didaktiky náboženské a etické výchovy na veřejných školách vybraných zemí s ohledem na situaci u nás. - V rovině legislativní - V rovině společenské - V rovině obsahové - V rovině praktické Konkrétní nábožensko-didaktické modely vhodné pro výuku náboženství - Korelace - Elementarizace - Didaktika symbolu - Biblická didaktika - Teologické rozhovory - Didaktika svátostí - Didaktika chrámového prostoru

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Projektová výuka, Případová studie
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na získání přehledu o didaktice náboženského vzdělávání v různých evropských zemích a v České republice na konkrétní modely didaktické práce vzhledem k jejich uplatnění v praxi.
Posluchači mají disponovat základními vhledy do možností systematické práce s mládeží nad 15 let v předmětu náboženství a v předmětu etika. Specifikují základní principy skladby osnov těchto předmětů v některých evropských zemích a aplikují je v didaktické praxi. Na základě simulačních výstupů: 1) prokáží schopnost analýzy příslušných kurikulárních dokumentů 2) diskutují a hodnotí alternativní možnosti zprostředkování různých obsahů v různých formách výuky 3) disponují zpětnou vazbou od účastníků skupiny týkající se dosaženého stupně profesionality při konkretizaci kurikulárních programů v didaktické praxi.
Předpoklady
KPD/NOBD NEBO KPD/KOBD, KPD/NONP NEBO KPD/KNONP, KPD/NSTNP NEBO KSTNP

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích (povolená absence 20%), písemné zpracování seminární práce a její obhájení v kolokviu
Doporučená literatura
  • Baldermann, I. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava, 2004.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2019.
  • Hilger, G. ? Leimgruber, S. ? Ziebertz, H. G. Religionsdidaktik: Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beurf. München, 2003.
  • Mendel, H. Religionsdidaktik Kompakt. Für Studium, Prüfung und Beruf. München, 2011.
  • Muchová, L. Cíle a cesty k hlubšímu lidství: Didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice, 2017.
  • Muchová, L. Vyslovit nevyslovitelné. Didaktika uvádění do světa symbolů. Brno, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní