Vyučující
|
-
Havel Tomáš Cyril, Mgr. Dr. theol.
|
Obsah předmětu
|
Kontext didaktiky náboženské a etické výchovy na veřejných školách vybraných zemí s ohledem na situaci u nás. - V rovině legislativní - V rovině společenské - V rovině obsahové - V rovině praktické Konkrétní nábožensko-didaktické modely vhodné pro výuku náboženství - Korelace - Elementarizace - Didaktika symbolu - Biblická didaktika - Teologické rozhovory - Didaktika svátostí - Didaktika chrámového prostoru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Projektová výuka, Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na získání přehledu o didaktice náboženského vzdělávání v různých evropských zemích a v České republice na konkrétní modely didaktické práce vzhledem k jejich uplatnění v praxi.
Posluchači mají disponovat základními vhledy do možností systematické práce s mládeží nad 15 let v předmětu náboženství a v předmětu etika. Specifikují základní principy skladby osnov těchto předmětů v některých evropských zemích a aplikují je v didaktické praxi. Na základě simulačních výstupů: 1) prokáží schopnost analýzy příslušných kurikulárních dokumentů 2) diskutují a hodnotí alternativní možnosti zprostředkování různých obsahů v různých formách výuky 3) disponují zpětnou vazbou od účastníků skupiny týkající se dosaženého stupně profesionality při konkretizaci kurikulárních programů v didaktické praxi.
|
Předpoklady
|
KPD/NOBD NEBO KPD/KOBD, KPD/NONP NEBO KPD/KNONP, KPD/NSTNP NEBO KSTNP
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na seminářích (povolená absence 20%), písemné zpracování seminární práce a její obhájení v kolokviu
|
Doporučená literatura
|
-
Baldermann, I. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava, 2004.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2019.
-
Hilger, G. ? Leimgruber, S. ? Ziebertz, H. G. Religionsdidaktik: Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beurf. München, 2003.
-
Mendel, H. Religionsdidaktik Kompakt. Für Studium, Prüfung und Beruf. München, 2011.
-
Muchová, L. Cíle a cesty k hlubšímu lidství: Didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice, 2017.
-
Muchová, L. Vyslovit nevyslovitelné. Didaktika uvádění do světa symbolů. Brno, 2005.
|