|
Vyučující
|
-
Havel Tomáš, Mgr. Dr. theol.
|
|
Obsah předmětu
|
Mezi klíčové tematické oblasti bude patřit: - filozofické a antropologické chápání spirituality, zdůrazňující význam spirituality pro lidský život, zrání a celkový rozvoj - křesťanská spiritualita, její hlavní charakteristiky, různé podoby duchovního života a etapy duchovního růstu - jiné tradice spirituality, jejich srovnání, možnosti vzájemného obohacení, společné i rozdílné prvky a potřeba otevřeného dialogu - mindfulness v křesťanské tradici, jeho přínosy i limity, rozlišení mezi křesťanským kontemplativním pojetím a sekulárními formami mindfulness - rozvoj duchovních kompetencí, mezi které patří sebepoznání, reflektivita, práce s tichem, kontemplativní praxe a modlitba - spirituální kompetence a její místo ve vzdělávání - reflexe podpory a proměny duchovního růstu v jednotlivých etapách lidského života (dětský věk, adolescence, mladí dospělí, zralá dospělost, stáří)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Individuální příprava ke zkoušce, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti promyslí interdisciplinární propojení pedagogiky, filozofie, teologie a spirituality, které společně utvářejí komplexní pohled na duchovní rozvoj člověka. Východiskem přitom bude pohled křesťanské tradice jejíž znalost otevře prostor pro dialog s jinými spiritualitami a současnými přístupy, aby bylo možné ukázat širší kontext spirituální zkušenosti.
Student - získá interdisciplinární vhled do propojení pedagogiky, filozofie, teologie a spirituality, které společně utvářejí komplexní pohled na duchovní rozvoj člověka - promyslí základní aspekty pohledu křesťanské tradice na spirituální zkušenost - seznámí se se základními charakteristikami spirituální kompetence a promyslí možnosti její implementace do vzdělávání
|
|
Předpoklady
|
Student nemusí absolvovat žádné předpokládané předměty.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Kolokvium, Seminární práce
Prostudování základní literatury, vypracování seminární práce na vybrané téma a osvědčení znalostí v ústní zkoušce. U zkoušky bude student prezentovat jedno z předložených témat ke zkoušení, které si sám vybere. Další z navržených témat ke zkoušce k prezentaci určí studentovi vyučující. Student může být dílčím způsobem přezkoušen i z dalších témat určených ke zkoušení.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Augustin. Vyznání. Praha. 1992.
-
Buber, Martin. Já a Ty. Praha. 2016.
-
Havel, Tomáš Cyril. "Jedno nezbytné" v českém vzdělávání. .
-
Keul, Hildegund. Verwundbar sein. Vulnerabilität und die Kostbarkeit des Lebens. Ostfildern. 2021.
-
Komenský, J. A. Jedno nezbytné. Praha. 2020.
-
Leclercq, Jean. Láska k literatuře a touha po Bohu. Praha. 2023.
-
Martin, Ariane. Sehnsucht - der Anfang von allem. 2005.
-
Muroňová, Eva. Spirituální dimenze kultury školy na základní škole na příkladu ČR. Příspěvek k diskusi z náboženskopedagogického pohledu. Brno. 2011.
-
Poláková, Jolana. Perspektiva naděje. Hledání transcendence v postmoderní době. Praha. 1995.
-
Stehlíková Babyrádová, Hana. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. Sborník transdisciplinárních esejů s mezinárodní účastí. Brno. 2006.
-
Svobodová, Zuzana. Nelhostejnost. Praha. 2005.
-
van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice. 2024.
|